گفت و گوی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران (استاد سید مهدی دریاباری ) با روزنامه کیهان
هنرمندان برای ترویج فرهنگ قرآنی گام بردارند
............................................
.....................................................
به گزارش روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران روزنامه کیهان در تاریخ 1391/12/13 مصاحبه ای را تحت عنوان (هنرمندان برای ترویج فرهنگ قرآنی گام بردارند ) را با مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران استاد سید مهدی دریاباری انجام داده و به چاپ رسانده است که این گفتگو توسط خبر نگار این روزنامه سرکار خانم لیلا کریمی ) صورت گرفته است ، توجه عزیزان علاقمند را به متن این گفتگو جلب می کنیم :
.....................................................
استادسید مهدی دریاباری مشق خوشنویسی را از دوران نوجوانی در خانواده ای هنرمند آغاز کرد . وی افتخار شاگردی در مکتب چهره ماندگار خوشنویسی ایران استاد محمد سلحشور را داشت و پس از کسب درجه ممتاز نستعلیق از انجمن خوشنویسان ایران در سال 1371 دوره فوق ممتاز را زیر نظر استاد سلحشور با موفقیت گذراند وی در سال 1375 به عنوان مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران برگزیده شد .
استاد دریاباری در آبان ماه 1390 بعد از غریب به سه دهه فعالیت مستمر و حرفه ای مفتحر به دریافت نشان درجه 1 هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور گردید و در اسفند همان سال با نظر هیئت تشخیص به مرحله استادی انجمن خوشنویسان ایران نائل گردید همچنین استاد مهدی دریاباری نمایشگاههای جمعی و انفرادی بسیاری در کارنامه ی هنری خود دارد با وی به عنوان مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران گفتگو کرده ایم که می خوانیم .
..................................................
به عنوان اولین سئوال بگوئید چه عاملی باعث ورود شما به عرصه هنر خوشنویسی شد ؟
در خصوص سئوالی که مطرح فرمودید ، پدر بزرگ بنده که در حال حاضر 96 سال از عمر پر برکت ایشان می گذرد از قدیم الایام خوشنویسی می کردند و اتفاقا از شاگردان مرحوم استاد ابراهیم بوذری بودند و البته چند جلسه ای هم در محضر مرحوم علی اکبر خان کاوه تلمذ نمودند ، ایشان حدود 40 سال نیز کارشناس تشخیص اصالت خط و امضا در وزارت دادگستری منشاء اثر بوده اند ، بنده نیز به عنوان نوه اول ایشان در بین 29 نوه شاید خیلی نادرست نباشد اگر بگویم خط را از ایشان به ارث بردم هم اشتیاق و هم زمینه زیبا نویسی البته کشف دقیق و به موقع این مهم توسط پدر بزرگوارم اتفاق افتاد در سن 16 سالگی به سال 1362 با توصیه پدر ارجمندم با حضور در کلاس هنرمند گرانمایه و فرهیخته جناب حسین کاشیان رسما ورود به این عرصه نمودم .
..................................................
از محضر چه استاد یا اساتیدی بهره برده اید ؟
همانطور که عرض کرده ام شروع کار بنده با هنرمند گرانمایه جناب حسین کاشیان بود اما در سال 1368 افتخار شاگردی را در مکتب و محضر پر فیض چهره ماندگار خوشنویس ایران جناب استاد محمد سلحشور کسب نمودم که تا به امروز شاگرد و دست بوس استاد ارجمندم هستم و البته خواهم بود .
..................................................
عنوان می شود که قدمای خوشنویسی ایران همچون میر عماد از جایگاهی خاص برخوردار هستند اگر این چنین است توضیحی در این خصوص دهید ؟
ببینید اساسا کسوت و قدمت در ذات خود دارای ارزش و اهمیت هستند در کنار این موضوع بزرگان و برجستگانی همچون میر عماد ، میر علی تبریزی ، میرزا غلامرضا اصفهانی و دیگر خوشنویسان بزرگ تاریخ خوشنویسی ایران آثاری را خلق نمودند که نه تنها در زمان حیات خود بلکه تا به امروز نیز به لحاظ اصول و البته شان و صفا شاید نظیر آن اتفاق نیفتاده است و آن جایگاهی که مطرح کردید از این منظر قابل ملاحظه است .
..................................................
دلیل گرایشتان به خط نستعلیق چه بوده است ؟
ذائقه مهم ترین دلیل است که موجب شد بنده در بین خطوط رایج مانند نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، نسخ و ثلث ، نستعلیق را به عنوان خط تخصصی خود انتخاب کنم در واقع اساسا گرایش انسان در انتخاب و پرداختن به هر موضوعی تا حد زیادی به ذائقه و گرایش ذاتی وی بستگی دارد گرایش هنری نیز از این قاعده مستثنی نیست .
..................................................
آیا به شیوه های نوین خوشنویسی اعتقاد دارید ؟ و چه جایگاهی برای خلاقیت در این هنر قائل هستید ؟
سئوال خوبی را مطرح فرمودید ببینید اساسا ورود به عرصه نو و شیوه های جدید در تمامی دنیا و زندگی امری است اجتناب ناپذیر که این امر هم در هنر صدق می کند اصولا شیوه های نوین در تمامی حوزه های هنری همواره وجود داشته و دارد و البته خواهد داشت در ارتباط با بحث خوشنویسی هم قاعده به همین ترتیب است اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است چگونگی ورود به شیوه های نوین و اینکه با داشتن چه پشتوانه ی هنری و با چه عیاری به سمت آن می رویم ، اینجا محل بحث است با این توضیح که بنده معتقدم عزیزانی در عرصه هنر که عملکرد و آثارشان در عیار و مرتبه ممتاز و برجسته ای قرار دارد اگر به سمت شیوه های نوین و یا فضاهای نو با خلاقیت خاص خود ورود کنند موفق خواهند بود تا کسانی که از این پشتوانه کمتر بهره مندند .
..................................................
شما به عنوان مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در خصوص جایگاه ، کارکرد و اهداف این انجمن توضیحاتی را ارائه فرمایید ؟
انجمن خوشنویسان ایران به عنوان گسترده ترین و تشکیلاتی ترین انجمن هنری در ایران با بیش از 60 سال سابقه موثر با پشتوانه عظیمی از اساتید و هنرمندان برجسته از افتخارات حوزه ی فرهنگ و هنر ایران زمین محسوب می شود سیاست گذاری استراتژی و فعالیت انجمن خوشنویسان ایران در راستای ترویج بسط و توسعه هنر خط و خوشنویسی قابل بررسی و ملاحظه است امروزه تشکیلات انجمن خوشنویسان ایران در تمامی نقاط ایران از کوچکترین شهرها تا تمامی مراکز استانهای کشور شعبه رسمی و فعال دارد و اساتید و مدرسین متعهد و مجرب با شور و اشتیاق وصف ناپذیری به آموزش هنرجویان و مشتاقان این هنر شریف مشغولند .طبعا یکی از مهمترین و عالیترین اهدافی که انجمن خوشنویسان در استراتژی خود تعریف کرده ضمن ترویج بیش از پیش هنر خوشنویسی در کشور معرفی ظرفیت بی نظیر این هنر قدسی به تمامی ملل جهان است با برگزاری نمایشگاهها و همایشهای متعدد در اقصی نقاط جهان البته سالهاست که خوشنویسان برجسته و فعال ایرانی مبادرت به برگزاری نمایشگاههای جمعی و انفرادی در نقاط مختلف جهان می کنند اما این هرگز کافی نیست ما باید به سمتی پیش برویم که این کار با سازماندهی تشکیلاتی در قالب برنامه ای مدون و طرحی منسجم اتفاق افتد که انشاء الله به فضل و مدد الهی زمینه های تحقق این مهم فراهم خواهیم نمود .
..................................................
اخیرا مطلع شدیم نمایشگاه آثار خوشنویسی قرآنی شما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد در این باره توضیح دهید ؟
بله نمایشگاه اخیر سیزدهمین نمایشگاه انفرادی آثار من بود که این بار اختصاص داشت به آیات کلام الله مجید در یکم دیماه سال جاری در مجموعه تاریخی فرهنگی سعد آباد با حضور جناب آقای حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز تعدادی از سفرای کشور های اسلامی افتتاح شد البته این اولین بار نیست که نمایشگاه اینجانب اختصاص صرف به آثار قرآنی دارد ، پیش از این در سال 1384 شمسی نمایشگاه آثار قرآنی بنده در موزه هنر شارجه ( امارات متحد عربی ) با حضور حاکم شارجه و مقامات بلند پایه ی سیاسی فرهنگی دو کشور افتتاح شد که اتفاقا رسانه های مختلف امارات متحد عربی به تفصیل آنها را پوشش خبری دادند و استقبال گسترده ای نیز از آن صورت پذیرفت .
..................................................
انگیزه شما از برگزاری نمایشگاه آثار قرآنی چه بوده است ؟
ضرورت ورود موثر و گسترده تر خط نستعلیق به حوزه ی قران و کتاب کلام وحی دغدغه ی جدی بنده بوده است قرن های متمادی است که کتابت قرآن غالبا به خط نسخ و ثلث انجام می پذیرد و خط نستعلیق ورود قابل توجهی به این حوزه نداشته است . در صورتیکه ظرفیت قابل اعتنایی در خط نستعلیق به لحاظ زیبا شناسانه وجود دارد و همچنین موضوع ضرورت این مهم را به نستعلیق نویسان برجسته معاصر ندا سر می دهد . البته کتابت کل یا بخش از قرآن و نیز قطعات نویسی قرآنی به خط نستعلیق در گذشته و امروز اتفاق افتاده است اما به زعم بنده به لحاظ کمی در حد انتظار نبوده است . اعتقاد دارم هنرمندان برجسته و متعهد ایرانی می بایست از تمام ظرفیتهای موجود در حوزه تخصصی خود برای ترویج فرهنگ قرآنی بیش از پیش بهره برده و گامهای بلند ، موثر و مستمری همواره در این خصوص بردارند .
و حرف آخر :
بامید روزی که شاهد شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر ایران عزیزمان در جمیع جهات باشیم انشاء الله .
مصاحبه از : لیلا کریمی
.....................................................
جهت مشاهده تصویر زیر با کیفیت بالا روی آن کلیلک نمایید
.....................................................
.....................................................
روابط عمومی انجمن خونشنویسان ایران
علیرضا عزیزی (1391/12/13 )
.....................................................
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید