زنگ بیدار باش به اهالی هنر خوشنویسی
سخنان ارزشمند و ماندگاراستاد رضا رینه ای در اختتامیه سوگواره ملی لبیک یا حسین (ع) سایت آثار هنرمندان ایران-عزیزی هنر-
خوشنویسی در کشور ویترین خوبی ندارد
.............
........
.............
.............
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران-عزیزی هنر- استاد رضا رینه ای از اساتید دانشگاه و هنر خوشنویسی کشور در مراسم اختتامیه سوگواره ملی لبیک یا حسین (ع) سایت آثار هنرمندان ایران-عزیزی هنر- در تاریخ 16 اسفند ماه 1392 مطالب بسیار ارزنده و نفیسی را عنوان فرمودند که خلاصه ای از این مطالب را تقدیم بینندگان عزیز این سایت نیز می کنیم
ایشان در ابتدا از فعالیتهای صورت گرفته در چند ساله اخیر و از همت و تلاشهای علیرضا عزیزی برای عرصه هنری کشور تقدیر و تشکرکردند .
ایشان پیرامون عدم استقبال مسئولان برای حمایت و حضور در مراسمهای هنری بالاخص خوشنویسی مطالبی را عنوان کردند و فرمودند متاسفانه خوشنویسی ویترین خوبی در کشور ما ندارد و به مرور نزول دیده شدن در آن بیشتر لمس می شود .و فرمودند : مقداری از این هم بستگی به بخش اداری مربوطه در زمینه برنامه ریزی دارد .
استاد رینه ای در ادامه بیان داشتند که در دهه های پایانی قرن گذشته ، هنر به تدریج آمد به سمتی که تا یک حدی بتواند مفاهیم جامعه خویش را معرفی کند این پیامد صنعتی شدن و فناوری بود که در نیمه دوم قرن گذشته به سرعت اتفاق افتاد . بسیاری هنر ها از این مواجهه با اجتماع به سرعت ، مستقیم بهرمند شدند چه د ر بخش صنعت سینما ، هنرهای تجسمی ، مجسمه سازی و. . . این تاثیر همه جانبه هنر به صورت بسیار سریع در باقی هنرهای دیگر تعمیم پیدا کرد .
ایشان فرمودند در ادبیات نیز همینگونه بود . . .
تنها جایی که متاسفانه این قضیه نتوانست به آن صورت تعمیم پذیرد و خود را با جهان وفق دهد بخشی از هنرهای بومی بود که هنر خوشنویسی ما هم شامل همین بخش است
هنرهای تجسمی بالاخص نقاشی مسیر خود را یافته البته با چالشهایی نیز روبرو هست ولی در کل مسیرشان مسیر درستی است
ولی در خوشنویسی ما در این سالها همگام و هماهنگ با دنیا در بحث خلاقیت نتوانستیم آن کاری را که باید ، انجام دهیم ما نتوانستیم این هنر را ارتقا دهیم و ارتقای خوشنویسی در سطح بود یعنی در کثرت هنرجو و کمی سازی بستر آموزش بود.
این استاد دانشگاه بیان داشتند منظور از خلاقیت در خوشنویسی ، نقاشی خط نیست بلکه فرمودند با قلم و مرکب کسی می تواند در یک کاغد A4 خلاقیت ایجاد کند که ظهورش تعمیم پیدا کند به بیلبورد .
استاد رینه ای عنوان داشتند در ذات هنر خوشنویسی ما با فقر عدم خلاقیت روبرو هستیم و بهتر است در این جامعه خودمون که یک خانواده هستیم این قضایا برسی شود .و آسیب شناسیهاش دیده شود و پیامد این قضایا حضور پر رنگ تر خواهد بود هم در جامعه و هم در وجود خود هنرمند .
انجمن خوشنویسان یک خوبی داشت و آن پرورش هنرجو بود البته در یک سطح تکراری که همه با نگاههای متفاوت می آمدند و می باید با یک نگاه واحد و ممتاز خارج می شدند ، یعنی انگار هر گونه استعدادی می آمد باید با یک نکاه واحد خارج می شد در حالی که در دانشگاهها ی سراسر دنیا در عرصه هنر باید بر عکس این موضوع باشد که اگر فکر خامی در ذهن هنر جو است می آیند آن را به خلاقیت می رسانند و افکار متفاوت را درآن آدم ترویج می کنند
به همین خاطر ما همیشه به این افتخار می کنیم که تعداد هنرجویانمان در انجمن چند هزار تا است ،همیشه عنوان می کنیم که چقدر آمدند و چقدر رفتند آیا این روند فایده ای داشته ؟ البته ضمن تشکر از همه اساتید و مسئولانی که این روند را پایه گذاری کردند و ادامه می دهند ، پس چگونه است که در جامعه هنری ما اصولا خوشنویسی می خواهد دیده شود . همیشه در نمایشگاههای نقاشی می بینید تعدادی از خوشنویسها ورود می کنند برای دیدن و بهره برداری اما در هیچ نمایشگاه خوشنویسی نقاشی نمی آید ببیند چون تماما می دانند چیه ، آنها چیزی را باید ببینند .
ایشان بیان داشتند هیچگاه نمی توان گفت با برگزاری جشنواره و نمایشگاهها باعث می شویم هنری زنده بماند زیرا که مبانی اصلی این قضیه درروند طبیعی اون هنر هست و توسط هنرمند است که اتفاق می افتد و فرهنگ و هنر با اقتصاد و سیاست متفاوت است ، فرهنگ و هنر باید برنامه بلند مدت داشته باشد تا به خوبی پاسخ دهد .
استاد رینه ای در پایان سفارشی نیز به همه هنرمندان داشتند و آن اینکه همه دوستان خود را رصد کنند و بدانند در چه جایگاهی هستند و سعی کنند متفاوت باشند و خلاق تا بتوانند در تاریخ فرهنگ و هنر این کشور تاثیر گذار باشند .
............
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید