* نظر شما در رابطه با رایانه ای شدن خوشنویسی چیست
ونرم افزار های رایجی که در بازار وجود دارد آیا لطمه ای به خوشنویسی ما وارد می کند؟
- مسلماً لطمه نمی زند به عنوان مثال اگر بخواهیم مقایسه کنیم تصویر کسی را به شکل صامت در تلویزیون ببینیم خیلی فرق میکند با اینکه حرکتش را ببینیم یا اینکه حرکتش را ببینیم با اینکه خودش را ببینیم و اینها هیچ کادم رفع نیاز از ما نمی کند چون خوشنویسی زنده نستعلیق عین خود فرد است یعنی اگر شما تصویری از یک فرد داشته باشید باز هم دوست دارید خود فرد را ببینید زیرا ارتباط روحی و زنده ای که با ان فرد برقرار می کنید متفاوت است .خط نستعلیق کامپیوتری : همینکه افرادی که با کامپیوتر کار می کنند پی به این نکته برده اند که خط نستعلیق نیاز روزمره شان است نشان دهنده ارزش خط نستعلیق است و خوشحالم که خیلی جاها از ان استفاده می شود ولی باید ویژگی هایی که برای حروف چینی خط نستعلیق است و نوع کرسی بندی خط نستعلیق در ان رعایت شود و اگر رعایت نشود به نظر من نستعلیق ننویسند بهتر است مگر اینکه کسی آشنایی اولیه به مبانی کرسی و ترکیب بندی خط نستعلیق مخصوصاً تناسبات را داشته باشد که مسلماً بهتر می تواند کار کند . کامپیوتر نه تنها ضرر نزده بلکه کمک هم کرده ولی خط زنده نستعلیق یک بحث دیگر است.
* نظر شمت درباره کاغذ های دست ساز چیست؟
- ماندگاری آثار هنری یک ویژگی آن است که یک اثر هنری باید به مرور زمان مقاومت لازم را داشته باشد در مقابل مسائل جوی و رطوبت و بقیه مسائل و کاغذ هایی که این ویژگی را بیشتر و بهتر دارا هستند ارزش کار هنری را تاریخی تر می کنند بنابراین کاغذ هایی که دست ساز هستند 2 ویژگی را باید داشته باشند : 1 – در مقابل مسائل طبیعی مقاومت داشته باشند 2 – سهولت انجام کار هنری را به عنوان ویژگی دارا باشند . مسلماً اگر این ویژگی را کاغذ دست ساز داشته باشد ارجحیت دارد نسبت به کاغذ های دیگری که به صورت صنعتی تولید می شود.
* آیا جنس مرکب در خوشنویسی تأثیر دارد ؟ و فرق مرکب و جوهر در چیست؟
- جوهر نسبت به مرکب کمی ماندگاری بیشتری دارد ولی اصالت مرکب را ندارد. اگر بخواهیم فیزیک این دو را با هم مقایسه کنیم روانی و رنگ جوهر باعث می شود ما مرز مشخصی را بین خط نوشته شده و سفیدی و رنگ کاغذ مشاهده نکنیم و مرز این دو خیلی صاف و شفاف نخواهد بود ولی مرکب به نسبت جوهر این مرز بندی و شفافیت و وضوح را داراست و از طرفی هم رنگهایی که مرکب ها دارد در جوهرها و جود ندارد و به خاطر تفاوتی که از نظر خاصیت این دو با هم دارند کاملا مشخص است که باید از مرکب استفاده کنیم و رنگی که دارند و و نوع تماسی که با کاغذ ایجاد می کنند و ماندگاری که در حرکت قلم ایجاد می کند و دویدن هایی که در جوهر وجود دارد در مرکب نیست و نقشی که از اثر قلم در کاغذ ایجاد می شود در مرکب ارزشمند تر از جوهر است .
* آیا جوهر ماندگاری بیشتری دارد یا مرکب ؟
- تضاد بالا را با کاغذ ندارد ولی ماندگاری و مقاومت بیشتری نسبت به مرکب در مقابل آب دارد ولی در مقابل نور مقاومتش کمتر است و نور خیلی زودتر روی جوهر تأثیر می گذارد تا مرکب و دو ماندگاری را برای مرکب باید پیش بینی کنیم یکی اصل چسبندگی و ریزش است و یکی اصل رنگ باختگی است . مرکب قطعاً ثبات رنگی اش بالاتر است و باید ریزش و جذب رطوبت را هم درست کنیم در این صورت ارزش ومتعالی تری خواهد داشت هر چند که زیر سازی و کاغذ هم در این عامل تأثیر گذار است.
* د ررابطه با زاویه و رانش قلم و تند نویسی و آهسته نویسی توضیحاتی بفرمائید
و آیا می شود برای رانش قلم یم تعریف علمی ارائه داد؟
- ارتباطی بین رانش قلم و زاویه آن است و ارتباط بین زاویه و رانش قلم در هر دستی وتفاوت است و این دو هستند که شیوه های مختلف را ایجاد می کنند یعنی هر نسبتی که زاویه قلم گذاری با رانش قلم دارد و چه مقدار رانش مثلاً حرکت انتقالی قلم . شیوه های متعددی را ایجاد می کند و تند نویسی و یا کند نویسی را به عنوان یک ارزش به خود مخاطب واگذار می کنم ولی کسی که یه سخنران خوبی باشد ما به سرعت سخن گفتنش نبایست توجه کنیم و به مغزو محتوای حرفهایش بایست توجه کنیم مسلماً در سرعت در خوشنویسی یک اتفاق هایی می افتد که جاذبه اولیه دارد ولی ممکن است محتوا نداشته باشد و ممکن است نتیجه یک آگاهی نباشد و نتیجه یک تجربه باشد یا نتیجه یک اتفاق باشد و ما بایست خیلی تکرار کنیم و این حالت را در اختیار داشته باشیم ولی موقعی که کند نویسی می کنیم یعنی به اجزای تشکیل دهنده یک کلمه تأمل و توجه می کنیم ما در واقع ثواب اندیشه و پشتوانه دانش خود را آگاهانه منتقل می کنیم واین تمأنینه ای که در کار وجود دارد نتیجه انتقال اندیشه است و مسلماًبا سریع نویسی متفاوت خواهد بود هر چند که هر دو جنبه های هنری و بصری خودشان را دارند ولی این تفاوت وجود دارد که در تند نویسی اتفاق هایی می افتد که نتیجه تکرار و تمرین است ولی در کند نویسی ما اندیشه و دقت لحظه به لحظه کار را پشتوانه خود قرار می دهیم .
* چرا بعد از قرنها باز هم عده ای علاقه دارند به سبک قدما خوشنویسی کنند
در صورتی که خط معاصر زیبایی بیشتری نسبت به آن خط ها دارد؟
- به عنوان مثال پزشکی و در امر طبابت ، پزشکی که می خواست جراحی کند تیغ مورد نیازش را خودش درست می کرد زیرا خودش می داسنت که چه نوع ابزاری برای کارش مناسب است ، ابزار و امکانات بیشتر توسط خود هنر مند تولید می شده این را فاصله کم می نامیم بین اثر و اثر گذار ، علم امروز این فاصله را مقداری زیاد کرده به عنوان مثال کسی یک سازی را می سازد و یک نوازنده ای آن را خریداری می کند و بعد از مدتی با آن انس می گیرد ولی در آن زمان اینگونه نبوده .درقضیه خوشنویسی بارها اتفاق می افتد که از یک جا قلم تهیه می کنیم و از یک جا مرکب و ... و فاصله ایجاد شده و ما زمان زیادی باید صرف کنیم که فاصله خودمان را با اثرمان کم کنیم . در خوشنویسی گذشته به این بلافاصله بودن اثر و اثرگذار باید توجه کنیم و از قدما باید این حس را بگیریم و امروز اگر بخواهیم خودمان را با اثرمان نزدیک کنیم آن تجربه را بایست داشته باشیم که ببینیم خود فرد هنرمند چه حسی داشته و در چه شرایطی بوده که توانسته چنین اثری را ایجاد کند و این فاصله ها را بوسیله استفاده از مطالعه ای که در آثار قدما می کنیم بایست در آثار خودمان کم و کمتر کنیم الان متاسفانه فاصله بین هنرمند و اثرش خیلی زیاد شده و واسطه هایی وجود دارد که خلوص را از کار هنری می گیرد . در مطالعه آثار قدما ضرورتی ندارد خطی که در چندین سال پیش بزرگی نوشته من هم دقیقاً همان را بنویسم . ما بایست حس موجود در آن خط را بگیریم و فکر می کنم نوع رابطه هنرمند و اثرش اگر سالم بوده و اگر حس مثبتی درونش بوده را من پیدا کنم امروز می توانم با واسطه آن ارتباطی با اثر هنری خودم برقرار کنم و فکر می کنم ارزش مطالعه اثار قدما این باشد تا اینکه بخواهیم عیناً تکرا کنیم هر چند که تکرار شدنی نیست.
* نظر شما درباره میرعماد و نام درخشان و آثار درخشانی که دارد چیست؟
- بخشی از این را در سوال قبلی جواب دادم . اولاً : جبر جامعه این بوده که واسطه کمتر بوده یعنی هنرمند در اتاقی که زندگی می کرده در همانجا هم کار هنری انجام می داده و او با همان حسی که مراوده اجتماعی داشته با همان حس اثر هنری هم ایجاد می کرده ، میرعمادی که دوره زندگی پرفراز و نشیب اجتماعی داشته ، هر چند که دوره متلاطمی بوده و خیلی نرمال نبوده شاید این اثار اجتماعی تأثیر مثبت گذاشته و هنرمند با نبوغ خودش تأثیر گرفته و شاید هم این لطف زمان و لطف خدا در زمان زندگی اش بوده که این فاصله کم و بلاواسطه به هنر پرداختن را به عنوان ارمغان الهی دریافت کرده اند و به یک حدی از تناسب و تعالی و تعادل در خط و هنرشان رسیده اند که نمی
گویم تکرار نخواهد شد شلید بهتر از آن هم تکرار بشود . هنوز این لحظه که ما آثار این بزرگان را مشاهده می کنیم در اوج تعالی است مخصوصاً در اوج تعادل و لطافت و ظرافت است و هر کسی بخواهد معنی این نکاتی را که عرض کردم را خوب درک کند نیاز هست که با آثار قدما مخصوصاً میرعماد مراجعه داشته باشد.
* با توجه به اینکه در دانشگاه هم تدریس داشته اید ودر زمینه حروف و
کلمات تحقیقات فراوانی کرده اید به نظر شما ایا خوشنویسی قابلیت دانشگاهی شدن را دارد؟
- قطعاً این قابلیت وجود دارد چون در مقایسه با رشته هایی که در جامعه دانشگاهی مورد نظر است خوشنویسی خیلی بالاتر است منتها یک مسائلی درون و بیرون اساتید هنرمند خوشنویس بوده که تا کنون اجازه نداده که این اتفاق بیفتد و مسلماً این اتفاق اگر بیفتد اتفاق خجسته ای خواهد بود انشاء الله که این اتفاق بیفتد.
* آیا به ورزش و یا رشته خاصی از ورزش علاقه دارید؟
- بله هم به ورزش علاقمندم و هم ورزش می کردم و نزدیک به 13 – 14 سال بصورت حرفه ای فوتبال بازی می کردم.
* در حال حاضر هم ورزش می کنید؟
- خیلی نه ولی از همان برکات ان دوره هنوز برخوردارم
* در زمینه موسیقی هم فعالیت داشته اید ؟
- همه هنرمندان در هر زمینه هنری یک دستی دارند و اطلاعاتی دارند من هم به موسیقی خیلی علاقه دارم و ساز نی را مدتی کار کردم و برای خودم نی می زنم.
* در رشته دیگری هم کار می کردید؟
- علاقمند بودم سلفژ را کار کردم ردیف های آوازی را کار کردم و علاقمند بوده ام .
* آینده خوشنویسی ما را چگونه پیش بینی می کنید ؟
- همیشه مثبت و خوب بوده به شرط اینکه ما تلاش مناسب کنیم نتیجه می گیریم.
* اگر علاقمندان به شما در سراسر کشور بخواهند با شما دیداری داشته باشند چگونه این امر ممکن می شود؟
- این امر مقدور است و من در خدمت عزیزان هستم و هر جایی که امر کنند و دوست داشته باشند من در خدمتشان هستم.
* کسانی که بخواهند نزد شما آموزش ببینند کجا می توانند خدمت شما برسند؟
- در کلاس انجمن هستم و جاهایی که بتوانند برنامه بریزند که حضور من فایده ای برساند من مشتاقانه در خدمت هستم و نکاتی که از بزرگان و اساتید یاد گرفته ایم باید زکاتش را بدهیم و ان هم انتقال این نکات به دیگران است.
* در پایان اگر مطلب خاصی مناسب سال جدید مد نظر دارید برای علاقمندان به این هنر و خود شما بفرمائید؟
- شعری از حافظ را عنوان می کنم:
جهان بر ابروی عید از هلال وسمه کشید هلال عید بر ابروی یار باید دید
انشالله همه جستجو گر و طالب و عاشق باشند و انشالله لحظاتشان با عشق و تعالی و سرزندگی سپری شود.
*ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار این سایت و اعضا و بازدید کنندگان آن قرار دادید از شما خیلی تشکر وسپاس دارم.
در ضمن این مصاحبه به صورت تصویری فیلمبرداری گشته و در اختیار علاقمندان به این هنر ارزشمند قرار گرفته
لطفا با نظرات ارزشمندتان ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید