استاد شیرازی داور بخش خوشنویسی بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان
هنر خوشنویسی هماهنگ با نیازهای زمان است
.........
.........
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایرن - عزیزی هنر به نقل از ایرنا- داور بخش خوشنویسی بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان معتقد است هنر خوشنویسی این ظرفیت را داشته و دارد که با شرایط و نیازهای زمان، خود را مطابقت دهد و تغییر پیدا کند.
استاد علی شیرازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار کرد: ما در دوره های مختلف انواع و اقسام خطوط را می بینیم که چه با نگاه کاربردی و چه هنری به وجود آمده اند؛ مانند خطوط ثلث، نثر، شکسته و نستعلیق.
وی ادامه داد: در دوره ای نیز صورت دیگری از این هنر که امروزه به عنوان نقاشیخط معروف است ظهور می کند؛ در حدی که هم اکنون در عرصه بین المللی شناخته شده است و بسیاری از هنرمندانی که خطاط-نقاش یا گرافیست-خطاط هستند، با سبک هایی متفاوت از یکدیگر، در کار خود موفق هستند؛ در نتیجه هنر خوشنویسی همواره می تواند تحولاتی را پشت سر بگذارد و دستخوش تغییرات شود.
استاد شیرازی با بیان این نکته که هنر خوشنویسی هیچ گاه دچار تکرار یا رکود نشده، افزود: گرچه در ابتدا هدف از این هنر، انتقال دانش و مفاهیم بوده و بیشتر برای کتاب نوشتن به کار می رفته است؛ اما رفته رفته اهمیت خود کلام، این رشته را به یک هنر تبدیل می کند؛ به طوری که ما تابلوها و آثاری را می بینیم که وابسته به متن یا ادبیات نیستند و آثار مستقلی محسوب می شوند.
داور بخش خوشنویسی بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در پاسخ به اینکه در هنر خوشنویسی تا چه میزان خود هنر دغدغه اصلی هنرمند است و در زمان تولید اثر، بعد اقتصادی آن را کمتر در نظر می گیرد، گفت: این موضوع نه تنها خوشنویسی، بلکه تمامی هنرها را در بر می گیرد؛ در برخی مواقع هدف اصلی هنرمند از تولید اثر، فروش آن است یا اینکه از همان ابتدا کار وی سفارشی از سوی بازار بوده است؛ اما گاهی اوقات نیز به دلیل علاقه شخصی و خلاقیت خود، اثری را تولید می کند؛ که بعدها ممکن است همان هنرمند یا وارثان او این اثر را به کالایی تبدیل کنند که در بازار هم بتواند قیمتی داشته باشد؛ این اتفاق، هنر هنرمند را زیر سئوال نمی برد و با آن مغایرتی ندارد؛ او تولید اثری که صرفاً اقتصادی باشد، نبوده است.
وی در زمینه شرایط اقتصادی هنرمندان خوشنویس معتقد است کار هنری به طور ذاتی مشکل است و درآمد داشتن و امرار معاش از راه هنر هم مشکل تر؛ خوشنویسان مطرح به طور معمول 30 یا 40 سال تلاش کرده اند؛ و اینگونه نیست که با 5 ماه الی یکسال کار کردن یا گذراندن دوره ای در دانشگاه توانسته باشند کار کنند و بگویند هنرمند این رشته هستند.
این هنرمند ادامه داد: دو دهه پیش خوشنویسان ما سفارشات بازار را داشتند و از این راه ارتزاق می کردند؛ بنابراین بیشتر آنان شغل داشتند، برای خود دفتر کار داشتند و مراجعاتی به آنان می شد؛ اما در شرایط امروز به دلیل وجود نرم افزار کامپیوتری، حروف خطوط در اختیار همگان قرار گرفته است؛ از همین رو تعداد بسیاری از خوشنویسان، درآمد از راه سفارشات را به طور کل از دست داده اند.
استاد شیرازی با اظهار اینکه البته برعکس این شرایط نیز دیده می شود و کسانی که به عنوان هنرمند در جامعه خوشنویسی مطرح بوده اند، بازارشان در حال رونق است، افزود: منتهی این رونق، رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی کشور دارد؛ هم اکنون در برخی از کشورها مانند ترکیه یا کشورهای عربی که همچون ما از همین حروف و الفبا استفاده می کنند، رونق بازار کار خوشنویسان بهتر است؛ در حالی که در ایران کیفیت خوشنویسی بالاتر است.
براساس گفته استاد شیرازی، تا زمانی که وضعیت اقتصادی ما به شرایط مطلوب نزدیک نشود، هنرمندان در امرار معاش خود تا حدودی دچار مشکل هستند.
داور بخش خوشنویسی بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در این زمینه که پس چگونه هنرمندان مطرح خوشنویسی می توانند از راه هنر امرار معاش کنند، توضیح داد: تعداد این هنرمندان اندک است و در کار خود به یک برند تبدیل شده اند؛ به طوری که نه تنها در کشور ما بلکه در خارج از کشور نیز شناخته شده هستند؛ در نتیجه آثار آنان به راحتی به فروش می رسد و زندگی خود را اداره می کنند.
وی تصریح کرد: اما از آنجایی که در تمامی رشته های هنری تنها هنرمندان درجه یک مطرح هستند و نگاه افراد جامعه در هر چیزی همواره به سوی اولین هاست، کسانی که در درجه دوم قرار می گیرند با دشواری های بسیاری مواجه می شوند؛ هرچند که کار آنان تفاوت چشمگیری با نفرات اول نداشته باشد.
عضو انجمن خوشنویسان ایران همچنین درباره نقش تشکل های دولتی و صنفی در جریان هنر خوشنویسی اظهار کرد: اصولاً هنرمندان رشته های تجسمی به صورت انفرادی کار می کنند؛ به این معنا که در گوشه خلوتی از آتلیه خود نشسته و به خلق اثر هنری می پردازند؛ اما برای اینکه بتوانند به لحاظ صنفی نیز حقوق خود را بگیرند، ممکن است تشکلی هم داشته باشند؛ مانند انجمن خوشنویسان ایران یا نقاشان، طراحان گرافیک و ...؛ لیکن این به معنای آن نیست که آن تشکل قرار است کار هنری انجام دهد؛ بلکه اعضای آن که همان هنرمندان هستند، در بیرون از آن اثر هنری تولید می کنند؛ انجمن ها بیشتر محل آموزش یا تضارب آراء و تعامل اندیشه های هنرمندان عضو خود هستند.
لازم به توضیح است :
بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان 16 تا 19 شهریورماه برگزار می شود. این جشنواره در رشته های نقاشی، طراحی، نگارگری (نگارگری گل و مرغ، تذهیب)، ارتباط تصویری (پوستر)، عکاسی، کاریکاتور (کارتون ، چهره)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق) و حجم ( آهن، گچ، گل و سفال) برای جوانان 16 تا 25 سال برگزار می شود.
هنرمندان جوان علاقه مند تا 24 مردادماه فرصت دارند با ثبت نام و ارسال حداکثر تصویر پنج اثر خود در هر رشته در سایت جشنواره به نشانی www.yafestival.ir در این جشنواره شرکت کنند.
هیئت انتخاب جشنواره پس از بررسی آثار رسیده به جشنواره هنرمندان جوان منتخب را برای حضور در جشنواره که به صورت کارگاهی برگزار می شود، معرفی می کند.
بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان به دبیری رضوان صادق زاده برگزار می شود و محمدعلی بنی اسدی، صداقت جباری ، احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، بهمن عبدی و عبدالرحیم سیاهکارزاده (رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هستند.
.........
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید