گزارش تصویری از کارگاه آموزش قطعه نویسی در هنر خوشنویسی توسط استاد دکتر جواد بختیاری در گالری نقش و خط -بهمن 1395
.......
.......
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران « عزیزی هنر » ، کارگاه آموزش قطعه نویسی در هنر خوشنویسی با سخنرانی استاد دکتر جواد بختیاری در گالری نقش و خط برگزار شد.
این مراسم با استقبال پر شور و حضور اساتید و هنرمندان از سراسر کشور در فرهنگسرای بختیاری تهران برگزار شد
ضمنا این کارگاه به صورت رایگان برگزار گردید
......
چکیده ای تیتروار از اهم مباحث مطرح شده در نشست آداب قطعه نویسی به نقل از کانال ارزشمند یادگار ابن مقله در شبکه اجتماعی تلگرام
1- بحث تضاد وچگونگی ی تقسیم فضای سیاه و سفید
2- ارتباط نامرئی اجزا - مطابق مثال : در "ی" شماره ی 2 بین نقطه و شمره "ی" بهترین ارتباط برقرار شده است بی آنکه با هم تماس داشته باشند . و حرف "ن" و "رح" که میتوانید ارتباط بهتر را انتخاب کنید
3- ریتم
4- ظرف و مظروف : اینکه کلماتی همچون ظرف عمل کرده و کلماتی که بر روی آنها قرار میدهیم . همچون مظروف باید بدرستی در ظرف خود گنجانده شوند .
5- اجرای قطعه با مداد و مشخص شدن محل قرارگیری و نشست حروف و کلمات
6- در نظر داشتن امکانات ترکیبی (مشخص کردن کلماتی که بیش از یک گونه نوشته میشوند . مثل کلمه ی "شد" که هم ساده نوشته میشود و هم کشیده .
7- اجرای اولیه با قلم مشقی (اتود ) - در این قسمت ، استاد بختیاری تاکید زیادی داشتند بر فرصت سازي براي پردازش و طراحي با تامل زماني .. مثال ها نیز قابل تعمق بود . (شرحی بر بازدید از موزه ای در روسیه و دیدن اتودها و اجراهای فراوان مطالعاتی از تابلوی " پاسخ قزاق های زاپاروژی به محمد چهارم سلطان عثمانی اثر ایلیا رپین")
8- اجرا ی ثانویه با قلم اصلی
9- استفاده از کاغذ پوستی جهت قرار دادن کلمات در بهترین وضعیت در ترکیب (یادی از میرعماد به عنوان برترین استاد تاریخ خوشنویسی در چیدمان حروف و ترکیب بندی )
10- مدادی کردن (سیاه کردن) پشت کاغذ پوستی برای انتقال بروی کاغذ اصلی
11- تاکید بر اعتماد بنفس و حداکثر خوش بینی به هنگام اجرا
12- دو خط نویسی قبل از اجرای فینال
13- انتقال کمرنگ بر روی کاغذ اصلی
14- اهمیت توجه به کیفیت قلم و مرکب و ...کلا ابزار اجرایی ( ذکر چند مثال: جلیل شهناز کنسرت های مهم را فقط با تار یحیی اجرا میکرد ..شجریان میکروفون و تجهیزات صوتی به قیمت 45هزار دلار خریده بود و فقط با آنها میخواند و ...)
15- علامتگذاری برای نقطه ی شروع کلمات بر کاغذ اصلی
16- باید مرکب را سریع خشک کرد (با سشوار) تا کاغذ چروک نشود .
17- پرس کردن اثر جهت دوام اثر :
الف: ابتدا فیکساتیو(ورنی آرتیست وینزور که گیاهی است) را بر روی اثر میپاشیم .
ب: سپس چسب چوب و یا چسب صحافی که پشت اثر مالیده میشود .
ج: پرس اثر روی مقوا .
........
جهت مشاهده تصاویر زیر با کیفیت بالا روی آنها کلیک نمایید
......
.......
.......
.......
استاد دکتر جواد بختیاری /خوشنویس/نقاش
.......
.......
.......
.......
.......
.......
استاد دکتر جواد بختیاری /خوشنویس/نقاش
.......
.......
.......
.......
استاد دکتر جواد بختیاری /خوشنویس/نقاش
.......
.......
استاد دکتر جواد بختیاری /خوشنویس/نقاش
.......
.......
.......
.......
.......
.......
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید