سخنان استاد امیر احمد فلسفی "عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران " در مراسم تولد استاد غلامحسین امیر خانی در موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلامبا عنوان تولد ماه "بهمن 1395
استاد امیر خانی پدر خوشنویسی معاصر و دارای مکتب هنری است
......
......
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " ، استاد امیر احمد فلسفی در مراسم تولد استاد غلامحسین امیر خانی در موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام در تاریخ 15 بهمن ماه 1395 با عنوان " تولد ماه " فرمودند :
من انتظار نداشتم که بدون هماهنگی از من بخواهند در کار بسیار شیرین ولی دشواری را انجام دهم ، همانطور که در مطلبی که برای کتاب اخیر استاد که تازگی به چاپ رسیده نوشتم ، سخن گفتن در رابطه با استاد ، علارغم آنکه به نظر آسان می آ ید اما بسیار دشوار است .
با توجه به حضور بسیار تاثیر گذار استاد در جامعه هنری و فرهنگی کشور و تلاش بی وقفه حدود 60 ساله ی جناب استاد در این عرصه ، واقعا گفتگو کردن در این باره بسیار دشوار است و نیازمند فرصت و امکانات گسترده ای ا ست تا بتوان حق مطلب را ادا کرد .
من در آن مقدمه ، جناب استاد را پدر خوشنویسی معاصر نامیدم ، نه این که من نامیده باشم ، بلکه این صفتی بوده که خود ایشان کسب کرده اند و به خودیِ خودِ وجودِ ایشان به وجود آمده نه اینکه چیزی نباشد و من نامی بر آن بگذارم .
همه اذعان دارند در این چهار دهه ، تنها کسی که تاثیر اساسی در فرهنگ ، و به خصوص خوشنویسی کشور داشته ، جناب استاد امیر خانی بوده و از سالها پیش نسبت به اصطلاحاتی که درهنر و در خوشنویسی ، مصطلحه ، برای خودم تعاریفی داشتم ، در افواه متخصصین خوشنویسی هم تقریبا این تعابیر با این معانی پذیرفته شده و آن شیوه ، سبک و مکتب است که در همه هنرها به کار میرود .
به طور مختصر اگر بخواهم عرض کنم شیوه را روش شخصی هر فرد می توانیم تعریف کنیم سبک را چیزی فراگیرتر از آن ، یعنی تاثیر گذاریش به مقداری که محیط اطراف خود هنرمند را شامل شود ، اما آن چیزی که از مکتب استنباط می شود فراگیر تر از این و تاثیر گذارتر و ماندنی تر ، یعنی چیزی را می توانیم مکتب بنامیم و بپذیریم که این مکتب است ، که تعدد آثار داشته باشد ، خلاقیت داشته باشه ، ماندگاری داشته باشه ، مقلدین بسیار داشته باشه و علت اینکه در آنجا استاد را بعد از اساتید صاحب نام ، صاحب مکتب مطرح کردم همینها بوده که حد اقل در دوران معاصر اینها حاصل شده ، یعنی در این 40 سال اخیر ما شاهد هستیم که استاد در خوشنویسی تغییر و تصرف ایجاد کرده اند .
من حدود 20 سال پیش در کلاس فوق ممتاز راجع به صفات تغییر و تصرف در خوشنویسی جلساتی داشتم و پیشنهاد من هم این بوده که می توانیم این را در کنار برخی از اصول خوشنویسی قلمداد کنیم ، یعنی تغییر دادن و یا تغییر پذیرفتن در خط کسی و یا تصرف کردن در خوشنویسی ، که این هر دو را در آثار استاد امیر خانی می بینیم و این یک شرط اصلی است برای کسی که صاحب مکتب قلمداد می شود .
از طرفی تنوع آثار استاد از کتابت ، سطر ، چلیپا ، سیاه مشق و کتیبه به حد اعلایی که برای امروز ممکنه و بهتر از آن به تصرف و توان ما ممکن نیست ، از ایشان صادر شده .
امروز شاگردان شاخص و مهم و پیشکسوت استاد با شیوه شخصی خود می نویسند ، اما من همیشه عرض کرده ام علارغم اینکه این خوشنویسانِ مهم به شیوه شخصی خود می نویسند ، اما خط استاد ، کیفیتش از همه ی ما بالاتر است ، ممکنه کسی به شیوه استاد ننویسه ، اما شان خط استاد ، بالاتره و این همان خصوصیتی است که این خط را و این صفت را صاحب مکتب می کنه و این شانی است که یک مکتب باید داشته باشد .
پیروان بیشمار و تاثیر گذاری ایشان ، هم در تمام کشور و هم در سایر کشورهای اسلامی ، چیزی است که این را ما مشاهده می کنیم ، حتی من در مقام مقایسه می توانم نشان دهم برخی از استادان هم سن استاد، که از استادان طراز اول و خوب کشور از لحاظ کیفی هستند ، تحت تاثیر قطعه نویسی های استاد قرار گرفته اند و اون قطعه نویسیها ، اون نبوغ استاد را در درک خوشنویسی و جان خوشنویسی نشان می دهد یعنی ترکیب عناصر مختلف و قالب های مختلف خوشنویسی در طول تاریخ که هر کدام جداگانه نوشته شده بوده با هم ، و ترکیب مناسب و کاملی از اینها به وجود آوردن ، یک شگرد استاد امیر خانی است که همه خوشنویسان بدان اذعان دارد و بسیاری از خوشنویسان تحت تاثیر آن قرار گرفته اند و یا عینا تقلید می کنند و این چیزی نیست که شامل مرور زمان هم بشه ، یعنی پدیده ایست در خوشنویسی مثل اینکه خوشنویسی با کتابت شروع شد ولی بعد سطر نویسیهای درشت ، تعلیمی ، چلیپا نویسی ، سیاه مشق ، کتیبه نویسی هم به وجود آمد ، این قطعه نویسیهای خاص استاد هم پدیده ای است در عالم خوشنویسی که خاص خود استاد است .
اگر قرار باشه که راجع به هنر خوشنویسی استاد فقط ، حق مطلب ادا بشه ، واقعا باید سمینارهای خاص ترتیب بدیم و البته این یک وظیفه است برای همه کسانی که در این زمینه فکر می کنند ، قلمی دارند ، صحبت می توانند بکنن ، تجزیه تحلیل می کنن ، نقد و بررسی بکنن برای اینکه فرایند خوشنویسی معاصر تا کنون را ما می توانیم استاد امیر خانی در نظر بگیریم .
ممکن است امروز بسیاری از شیوه ی قدما بنویسند بسیار هم خوب بنویسند ، عینا خطوط میرعماد و میر علی نقل میشه که گاهی تشخیصش برای ما هم دشوار است ، اما آنها صرفا تقلید است ، بهتر از میرزا عباس نوری که نمی توانند تقلید کنند ، آن چیزی که به کار استاد ارزش داده " هنر مند بودن " استاد است در زمینه ی خوشنویسی که با " خلاقیت و تعلیم و تصرف " به وجود آمده
من حرفم را تمام نمی کنم . . . بلکه نا تمام باقی می گذارم تا در فرصتی مناسب و بعد انجام وظیفه کنم
استاد فلسفی در پایان رو به استاد امیر خانی و همسرشان فرمودند :
جناب استاد ، سرکار خانم تبریک می گوییم ، تولدتان مبارک باشه ان شاء الله 120 سال سایه تان بر سر همه ی ما ، فرهنگ و هنر کشور مستدام باشه .
.......
........
استاد امیر احمد فلسفی
........
استاد امیر احمد فلسفی
........
........
........
استاد امیر احمد فلسفی
........
..........
جهت مشاهده گزارش تصویری ویژه از بیستمین ویژه برنامه "تولدماه" که با تجلیل از چهره ی ماندگار عرصه ی خوشنویسی ، استاد غلامحسین امیر خانی در موزه هنرهای دینی امام علی "ع" روی تصویر زیر کلیک نمایید
........
........
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید