گزارش تصویری از نمایشگاه اثار سیاه مشق استاد میرحیدر موسوی در موزه رضا عباسی تهران/ خرداد 1398
........
........
سیاه مشقهای عاشقانه استاد میرحیدرموسوی بر دیوارموزه رضا عباسی نشست .
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران « عزیزی هنر »، نمایشگاه "جرعه عشق"سیاه مشقهای عاشقانه ی استاد میرحیدرموسوی ( عضو شورایعالی و مسئول کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران ورییس انجمن خوشنویسان قزوین ) در روز جمعه 24 خرداد ماه ساعت 16 دربین جمع کثیری از استادان صاحب نام کشور، هنرمندان و هنرجویان عرصه خوشنویسی که از شهرهای دور و نزدیک آمده بودند در استقبالی پر شور در موزه رضا عباسی افتتاح گردید .
دراین افتتاحیه که با اجرای استاد محسن میرحسینی برگزار گردید، اساتید بنام خوشنویسی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
..........
استاد یدالله کابلی خوانساری "چهره ماندگار خوشنویسی کشور و عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران "
آمدنش را ادای احترام به کوشش استاد موسوی میداند واستان قزوین زادگاه میرعماد را سرزمین هنرخیز و قطب بزرگ خوشنویسی ایران میداند و عنوان می کند سیر صعودی خوشنویسی قزوین بسیار متفاوت از دیگر استانهاست .
اشاره به روزگاری میکند که استادان پیشین سیاه مشق را بعنوان یکبرگه تمرینی میدانسته و برایش شان و منزلتی قائل نبودند و حتی آثار میرزا غلامرضا را نیز با همین معیار و به دوراز انصاف و درایت قضاوت میکردند .
این استاد شایسته میرحیدر را به واقع یک الگو ویک پدیده بسیار شکوهمند می داند وعنوان میکند در ترکیب بندی ، فضا سازی ومفردات بقدری هنرمندانه کارکردند که می توان نمودی از آثار میرزا غلامرضا و میرحسین را در آثار ایشان پیدا کرد . وهندسه کلمات بقدری دردست ودل وخلاقیت استاد موسوی به بالندگی رسیده که واقعا می توان گفت ایشان یک چهره استثنایی در این حوزه می باشند .
استاد علی شیرازی "از اعضای شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران "
ضمن تبریک به استاد موسوی آغاز سخن میکند ومیرحیدر را محصول وفرزند انجمن خوشنویسان ایران میداند .
ابتدا تاریخچه مختصری از سیاه مشق را بیان میکند و نگاه نسل اول را به کاربردی بودن خط میداند و اینکه سیاه مشق خیلی مورد اقبال گذشتگان نبوده و از نظر آنان عاری از هنر بوده اشاره می کند و عنوان میدارد اتفاقا سیاه مشق به هزار دلیل یک اثر هنری است . وسیاه مشق را تنها صفحه ای میداند که بدون کادر ومحدودیت در اختیار خوشنویسی بوده وهنرمند تمام حس و حال وهنرش را بی دریغ براین صفحه پیاده میکند وبسراغ کلام نظامی میرود و وام میگیرد از این بیت که " عاریت کس نپذیرفته ام آنچه دلم گفت بگو گفته ام .
واضافه میکند من این نمایشگاه را یک نمایشگاه بسیار موفق می بینم و تحسین میکند استاد موسوی را بخاطر اینکه در دعوتنامه و پوستر خود را استاد عنوان ننموده وبا آرزوی توفیق این استاد به بیانات خود خاتمه می دهد.
استاد علی اشرف صندوق آبادی "نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران "
این استاد برجسته وتاثیر گذار در روند رشد وتعالی انجمن خوشنویسان ایران با بیتی از مولانا آغاز سخن میکند.
بشنو از نی چون حکایت میکند وز جدائیها شکایت می کند ،نی را زمانی زبان گفتار و کلام میداند و در جایی زبان دست و نوشتار و آفریننده خط واشاره به خالی بودن نی از هوا میکند و هنرمند متعهد وموفق را خالی از هوا و تکبر میداند و هنر متعالی را هنری میداند که از دل هنرمند برخواسته و لاجرم بر دل می نشیند .
واستاد موسوی را با صداقت ، شجاع، فکور و موثر در شورایعالی شهادت میدهد . ایشان در خاتمه ی کلام از نحوه تدریس وشاگرد پروری استاد موسوی نیز به نیکی یاد کرده و با آرزوی تندرستی خوشنویس جوان به بیانات خود خاتمه دادند .
احمد ابوطالبیان "خوشنویس، محقق و مجموعه دار قزوینی "
با این بیت از عرفی شیرازی آغاز سخن میکند آن دل که پریشان شود از ناله بلبل در دامنش آویز که در وی خبری هست
ابتدا به بیان تاریخچه ای مختصر از سیاه مشق می پردازد و اعلام میدارد که تا قبل از میرعماد حسنی قزوینی در آثار هیچ خوشنویسی سیاه مشق دیده نشده است و می گوید به استناد آثار موجود در موزه ها سیاه مشق ایرانی توانسته است نام ژانر هنری بخود بگیرد و آنجائیکه بزرگ مرد عرصه خط میر عماد حسنی قزوینی یک اثر سیاه مشق خود را با دو امضاء تائید میکند میتوان به اهمیت سیاه مشق پی برد .
ایشان عنوان میکند که آنچه تا چند دهه اخیر به عنوان یک فرم وکمپوزیسیون که در جامعه داخلی و بازارها و حراجی های هنری خارج از کشور مورد توجه قرار میگیرد ژانر سیاه مشق است وآن چیزی که در سیاه مشق وجود دارد متفاوت بودن آن است که می توان یک مضمون را بی نهایت ترکیب زد بطوری که نه خود خالق اثر و نه دیگران می توانند آن را تکرا کنند .
این استاد گرانمایه اوج هنر خوشنویسی را در سیاه مشق می بیند و استاد میرحیدر موسوی را ادامه دهنده راه میرعماد، میرزا غلامرضا ومیرحسین میداند. واضافه میکند استاد میرحیدر موسوی خوشنویسی است که توانسته تمام پارامترهای هنری را که نیاز ایجاد یک سیاه مشق با مقام فاخر هنر همراه بوده باشد را بیافریند .کسی که هندسه اندامی وشاکله فیزیکی خط، هارمونی موجود، تقارن و تناسب و تعادل و ترکیب را درهمه موارد رعایت کرده است .
ودرخاتمه آثار موجود در نمایشگاه را حاصل عرق ریزان ذهن فعال، پویا و جوینده و محقق قزوینی و فرزند سرزمین ایران استاد میر حیدر موسوی میداند .
استاد میر حیدر موسوی
این استاد با اخلاق و متواضع ضمن قدر دانی بسیار از حضور تمامی استادان وهنرمندان ومدعوین، خودرا شایسته ولایق این همه تعریف نمیداند و نمایشگاه حاضر را حاصل ۱۲ سال تحقیق و تحلیل آثار بزرگان واجراهای متعدد در فرمها ومدل های مختلف میداند .
.............
در خاتمه ی بیانات استادان گرانقدر؛ حضار در سالن که متشکل از استادان صاحب نام, اعضای محترم شورای ارزشیابی و شورایعالی مدیراجرایی انجمن ایران و جمع مشتاقان هنر خوشنویسی به تماشای آثار فاخر نمایشگاه پرداختند.
لازم به ذکر است که اکثر استادان این نمایشگاه را یکی از موفقترین نمایشگاههای دوسه دهه اخیر دانسته و تاکنون نمایشگاه تخصصی سیاه مشق بااین کیفیت و تنوع آثار بااین ارایه خوب را بی نظیر دانستند
گفتنی ست این نمایشگاه از 24 الی 31 خرداد ماه در موزه رضا عباسی دایر بود .
........
جهت مشاهده تصاویر زیر با کیفیت بالاتر روی آنها کلیک نمائید
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید