نخستین جشنواره خوشنویسی اکو در تاریخ 89/7/21 در شهر دوشنبه تاجیکستان افتتاح شد.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه فرهنگی اکو، نخستین جشنواره خوشنویسی اکو با حضور 300 اثر از استادان خوشنویسی ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه و ترکیه صبح امروز با حضور میرزا شاهرخ اسراری، وزیر فرهنگ تاجیکستان، دکتر حجتاله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، علي اصغر شعردوست، سفير ايران در تاجیکستان و جمعی از استادان خوشنویسی کشورمان در آثارخانه کمالالدین بهزاد شهر دوشنبه تاجیکستان گشایش یافت.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه وزیر فرهنگ تاجیکستان آشنایی بیشتر با هنر خوشنویسی را به عنوان یکی از ارزشمندترین هنرهای کشورهای عضو اکو از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد و افزود: «این جشنواره رویدادی مهم در عرصه فرهنگ تاجیکستان است و سرآغاز نهضتی جدید برای بازگشت به خط نیاکان ما خواهد بود.»
او در ادامه سخنانش توسعه هرچه بیشتر همکاریهای فرهنگی کشورهای عضو اکو را خواستار شد.
دکتر ایوبی نیز با بیان اینکه منطقه اکو بیشترین دیوان مکتوب را دارد، خوشنویسی را یکی از هنرهای برتر فارسیزبانان خواند و گفت: «معرفی فرهنگ و هنر چندین هزار ساله تاجیکان فارسیزبان، مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره است.»
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، برگزاری نمایشگاهی از آثار خوشنویسان معروف و نامدار ایرانی و کشورهای عضو اکو را در تالار بهزاد شهر دوشنبه از مهمترین برنامههای این جشنواره اعلام کرد.
علی اصغر شعردوست، سفیر ایران در تاجیکستان هم در سخنانی نقش اندیشمندان و هنرمندان فارسیزبان را در تمدن و فرهنگ جهانی بسیار با اهمیت توصیف و ابراز امیدواری کرد: «همچنان این جایگاه با هوشمندی هنرمندان و دستاندرکاران عرصه علم و ادب حفظ شود.»
نخستین جشنواره خوشنویسی اکو با ابتکار مؤسسه فرهنگی اکو و با همکاری وزارت فرهنگ تاجیکستان دایر شده است. در این نمایشگاه 300 اثر خوشنویسی به نمایش در آمده است که شامل ۱۲۰تابلو از خوشنويسان ايراني از جمله استادان اميرخاني، حیدری، سلحشور، بختیاری، شیرازی، خاتمی، فلسفی و کابلی، چهار تابلو از خوشنويسان تاجيك، 30 تابلو از کشورهای پاكستان و سوريه و هشت نمونه کتاب دستنوشته از تركيه میشود.
در مراسم افتتاحیه این جشنواره استاد غلامحسین امیرخانی یکی از آثار خود را به رئیسجمهور تاجیکستان و استاد حیدری هم یکی از آثار خود را به وزیر فرهنگ این کشور تقدیم کردند.
استاد محمد حيدري عضو انجمن خوشنويسان ايران كه چند نمونه از آثار وي در اين نمايشگاه به نمايش درآمده درباره این جشنواره و نمایشگاه خوشنویسی گفت: « ۱۹خوشنويس ايراني در اين نمايشگاه شركت كردهاند و من نيز ۱۰ تابلوي خوشنويسي خود را كه بيشتر به خطوط شكسته و نستعليق هستند، به معرض نمايش گذاشتهام.»
به طور کلی هنر پدیدهای است که به عمق عاطفه و اندیشه انسانها بدون این که نیازی به حاجب و دربان باشد، وارد میشود. امروز جوامع بشری نیاز دارند هر چه بیشتر به همگرایی و هماهنگی با یکدیگر نزدیک شوند و بهترین راه و وسیلهای که میتواند این هدف را نزدیک و محقق کند، پدیده هنر است.
خوشنویسی با ادبیات ما نزدیکی دارد و این دو هنر به صورت دو بال در عرصه تاریخ پرواز کردند تا امروز به ما رسیدند. در واقع زبان، ادبیات، خط و خوشنویسی از نکات مشترکی هستند که در حوزه فرهنگی ایران بزرگ همیشه جایگاه ویژهای داشتهاند و هر کدام از اینها به صورت مکمل و پیوند ریشهای و جوهری در کنار یکدیگر توانستند هم تأثیرگذار باشند و هم در طول تاریخ عامل اندیشه و تجربه باشند. ضمن آن که ذوق زیباییشناسانه انسانی را که نسبت به هنر حساسیت و پذیرش دارد، تأمین میکنند.
مسأله خط و خوشنویسی که زمانی در جنوبشرقی آسیا (در ترکیه امروز و عثمانی آن روز، شمال ایران و کشورهای آسیای میانه) جاری بوده و گستردگیاش به گونهای بوده که برخی از دولتهای آن زمان افتخار میکردند که به زبان فارسی شعر بگویند. ریشه این مسأله از چنین خاطرات تاریخی به خوبی شناخته میشود.
اما امروز شاید تفاوت لهجهای در بیان هنری هنرمندان دنیا وجود داشته باشد. باید گفت این تفاوت لهجه نشانه و شناسنامه ظاهری است و درونمایه این لهجهها در دنیا و عالم هنر یک موضوع واحد است. بنابراین هنر بهترین وسیلهای است که میتواند به نزدیک شدن ملتها، فرهنگها و اندیشهها و برطرف کردن سوءتفاهمهایی که بیشتر در بدفهمیها یا سیاستهای زودگذر در دنیا تولید تلاطم و نگرانی کرده است، کمک کند. البته اگر رویکرد جدیتری نسبت به مسأله هنر در همه دنیا به وجود بیاید. به خصوص در مورد کشور خودمان اگر مسأله هنر واقعا از حاشیه دربیاید و به متن وصل شود میتواند نقش تاریخی خودش را بهتر و مؤثرتر ایفا کند.
هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر تاریخی، شناختهشده و مورد توجه تمام کشورهای اکو و همچنین کشورهای غربی است. ما در ارتباطاتی که داشتیم و نمایشگاههایی که در این کشورها برگزار کردیم، متوجه شدیم شناخت آنها از این هنر عمیقتر و جدیتر از ما است.
هنر به عنوان انگارهای که در ذهن همه انسانها کارکرد خودش را دارد اگر متصل به مفهوم شود تأثیرگذاریاش بیشتر است و میتواند در جهانبینی انسانها مؤثر باشد. به این دلیل من فکر میکنم هنر به توجه جدیتری نیاز دارد.
جشنواره خوشنویسی اکو به عنوان مقدمه در 10 کشور جنوب شرقی آسیا برگزار میشود و امیدوارم گستردگی آن شامل همه دنیا شود و هنر ایران در همه زمینههایش بتواند نشاندهنده و معرفیکننده اندیشه تابناک و درخشان فرهنگ ایران باشد که همه ملتها و انسانها را در آغوش پر مهر و پر وسعت خودش میتواند بپذیرد.
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید