نشست تخصصي " سياه مشق نويسي " با حضور هنرمند گرانمايه
جناب آقاي رضا زدوار
در جمع صميمي خوشنويسان مشهدي در تاريخ 4 ابانماه 89 در سالن اجتماعات ساختمان سلطانعلي مشهدي
جناب آقاي رضا زدوار
در جمع صميمي خوشنويسان مشهدي در تاريخ 4 ابانماه 89 در سالن اجتماعات ساختمان سلطانعلي مشهدي
انجمن خوشنويسان مشهد برگزار گرديد.
در اين نشست صميمانه جناب زدوار با ارائه تاريخچه مختصري از سياه مشق و گونههاي مختلف آن به تشريح بعضي از خصلتها و ويژگيهاي آن پرداخت.
اين جلسه با نمايش تعدادي از آثار اين هنرمند عزيز اهوازي و ارائهي توضيحات كوتاه ايشان دربارهي آثار به نمايش در آمده ادامه يافت.
پس از استراحت كوتاه و پذيرايي، در بخش دوم نشست، بعضي از هنرمندان مشهدي به نقد و بررسي آثار ايشان پرداختند. مباحث مطرح شده توسط جناب آقاي قائم مقامي كه خود از هنرمندان فعال و آگاه در اين عرصه هستند، زمينه را براي آراء سايرهنرمندان باز كرد. پرسشهاي مطرح شده توسط جناب آقاي افتخاري (سرپرست محترم انجمن مشهد) و هنرمندان جواني چون آقايان هادي سيدخاني و حامد محمديان و پاسخهاي ارائه شده توسط جناب زدوار جزئيات بيشتري را دربارهي آثار ايشان روشن كرد.
لازم به ذكر است آقايان مهدي اسماعيلي (سرپرست محترم انجمن درگز) و محمد رضا عالمي از هنرمندان نيشابور ميهمانان ويژهي اين نشست بودند.
اين جلسه با نمايش تعدادي از آثار اين هنرمند عزيز اهوازي و ارائهي توضيحات كوتاه ايشان دربارهي آثار به نمايش در آمده ادامه يافت.
پس از استراحت كوتاه و پذيرايي، در بخش دوم نشست، بعضي از هنرمندان مشهدي به نقد و بررسي آثار ايشان پرداختند. مباحث مطرح شده توسط جناب آقاي قائم مقامي كه خود از هنرمندان فعال و آگاه در اين عرصه هستند، زمينه را براي آراء سايرهنرمندان باز كرد. پرسشهاي مطرح شده توسط جناب آقاي افتخاري (سرپرست محترم انجمن مشهد) و هنرمندان جواني چون آقايان هادي سيدخاني و حامد محمديان و پاسخهاي ارائه شده توسط جناب زدوار جزئيات بيشتري را دربارهي آثار ايشان روشن كرد.
لازم به ذكر است آقايان مهدي اسماعيلي (سرپرست محترم انجمن درگز) و محمد رضا عالمي از هنرمندان نيشابور ميهمانان ويژهي اين نشست بودند.
جهت مشاهده تصویر زیر با کیفیت بالا روی آن کلیک نمائید
با تشکر و سپاس فراوان از هنرمند فرهیخته و ارزشمند جناب آقای حسین صالحی از مشهد
برای ارسال این گزارش و تصاویر این نشست تخصصی
توضیحاتی پیرامون مباحث سخنرانی و سرفصلهای آن توسط هنرمند فرهیخته جناب آقای زدوار عزیز
باسلام به خوشنويسان با محبت مشهدي و قزوینی :
سعادت زيارت امام هشتم علي بن موسي الرضا (ع) وحضور در جمع خوشنويسان عزيز مشهدي موهبتي بود كه بدست آمد.
سعادت زيارت امام هشتم علي بن موسي الرضا (ع) وحضور در جمع خوشنويسان عزيز مشهدي موهبتي بود كه بدست آمد.
بي شك لطف خدا ومحبت خوشنويسان نوانديش اين شهر مقدس فرصتي را ايجاد نمود كه ديدار تازه گردد ودر اين ميان به مبحث سياه مشق نويسي وارائه نمونه هاي مختلفي ازسياه مشق هاي اين حقير كه برگرفته از تفكر خوشنويسي سنتي وفضاهاي مدرن بود با گويشي جنوبي تقديم علاقه مندان شود .
از آنجا كه به پهناي كشور عزيزمان ايران ،داراي تنوع فرهنگي وهنري هستيم در اين نشست سعي شد تا تحقيقات 15ساله يك خوشنويس جنوبي (در قالب سياه مشق ) كه پيش ازاين نيز در مقالات مختلف آمده بود ارائه گردد.
ارائه مطالب ازپيش تعيين شده در قالب سياه مشق وارائه آن در يك مجموعه پاورپونت ، با محدوديت زماني،بحمدلله توانست هم در مشهد وهم در قزوين پاسخگوي سئوالات ذهني مخاطبين وچگونگي فضاسازي در قالب زيباي سياه مشق شود. توجه دوستان علاقه مند به عرصه سياه مشق نويسي را به خلاصه اي از مطالب اين نشست جلب مي كنم.
خوشنویسی متاثر از جامعه
هر اتفاقی که در جامعه و خصوصادر هنر می افتد خواه نا خواه خوشنویسی ، فضا و شیوه اجرا و ارائه آن را تحت تاثیر قرار می دهد .
خوشنویس این مسائل را در ضمیر ناخود آگاه خود با ذهن و تحلیل و عاطفه خویش مخلوط می کند و آنها را در خط خویش به نمایش می گذارد .
شعر و خوشنویسی همزادند
برخورد عامیانه با شعر و خوشنویسی (عامیانه پسند ) (ترانه)
برخورد خواص با شعر و خوشنویسی ( کلاسیک )
نیما به این درک رسید که باید تغییراتی در شعر صورت گیرد و شاعر باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد خوشنویس و جامعه با هم تبادل تاثیر و تاثر دارند
سیاه مشق مثل چلیپا و کتابت (ترانه و سرود ) تبلیغ نیست که بتوان کلید لذت یابی آنرا ساده به دست آورد .
سیاه مشق تنها قالبی است که مخاطب آن نیاز به شناخت دارد ( ارتباط تصویری )
در واقع سیاه مشق فردي ترین نوع خوشنویسی و هنر است
سیاه مشق نویس نباید نحله عوض کند ، با مداومت است که رمز آن کشف میشود
هر سیاه مشق نویسی وجود خود را روی کاغذ می ریزد .
با تمام وجودم معتقدم که هر خوشنویس سیاه مشق نویسی وجود خود را روی کاغذ می ریزد و به همین دلیل است که در هر قرن چهار یا پنج خوشنویس طراز اول شناخته شده است .
هیچ هنری به اندازه خوشنویسی از هنرمند تاوان وخسارت نمی گیرد.
سیاه مشق نویس نباید از تشویق 70 میلیون ایرانی خشنود و خوشحال و از بی مهری آنها مکدر شود.
خوش نویسان واقعی هیچ وقت در صدد رای گیری از مردم نبودند.
پسند و عدم پسند و خوشایندی و نا خوشایندی اصلا نباید به ذهن سیاه مشق نویس خطور کند چون خوشنویسان بزرگ کار خود را انجام می دهند .
البته مسائلی چون تبلیغ و بایکوت کردن و در محاق قرار دادن (برخورد سلیقه ای در جشنواره ها) در این میان بی تاثیر نیست
خیلی از خط های میرزا وميرعماد بعد از 30 سال مطرح شد و خیلی از آثار بزرگان هنوز در گنجینه ها است و اگر در زمان نیاز بیرون می آمد سرنوشت خط عوض می شد سیاه مشق نویس واقعی قابل همدلی است و مخاطب دارد .
جوانان عرصه سیاه مشق نویسی نیاز به زمان دارند ، خوشنویسان مبتکر جوان را نباید مورد ملامت و مواخذه قرار داد ، افسرده می شوند.
سیاه مشق نویسی قبل از اینکه به نبوغ و قریحه نیاز داشته باشد به استمرار نیازمند است ، این کاری است که میرعمادها ، میرزا غلامرضا ها و کلهر ها انجام داده اند و تا آخر عمر در حال تجربه بوده اند .
مردم مخاطب خوشنویسی ناب نیستند
به نقل از یک هنرمند در باب بحران خوشنویسی امروز باید گفت : بحران مخاطب خوشنویسی مانند بحران مخاطب شعر ، در خط برای میرزا غلامرضا بوده و در شعر برای مولوی تمام آبشخور و رستنگاه خوشنویسی ناب رنج و صرف هستی خوشنویس است .
مردم و خوشنویسان در زمان میرزا نیز به سیاه مشق نویسی روی خوش نشان نمی دادند .
بحران مخاطب در خوشنویسی ناب نیاز به مطالعه و کارشناسی بیشتر دارد
یکی از راه حل های رفع مشکل مخاطب (فضای مجازی است ) باید بیشتر برای کاربران و استقبال هنر مندان تلاش كرد تا این هنر شریف برای مردم شناخته شود .
هر اثر خوشنویسی مخاطب خود را دارد . هر خط خوب مخاطب خاص خود را دارد . چه الان چه صد سال دیگر خط خوب مخاطب خود را پیدا میکند . باید خط های بیشتری را به دست مردم رساند و تا این کار را نکنیم نمی توانیم ادعای نبود مخاطب نماییم.
خوشنویسان امروز بر شانه های غول های بی نام و پرنام تکیه کرده اند . خوشنویسان باید توانایی تا ثیر قابلیت دیگران را داشته باشند . اگر دشمن کار خوبی انجام بدهد کار او را تحسین کند . ممکن است در شهری 20 خونویس باشد اما امکان ندارد سه نفر از آنها را در کنار هم ببینیم و این ناشی از حقارت روح انسان است یک اثر خوشنویسی ناب باید خوشنویسان را به درنگ وا دار كند به طوری که خوشنویسی دیگر بگوید ای کاش این اثر را من خلق میکردم . تقليد از سياه مشق هاي ميزا وميرحسين هم حدي دارد .جاي تقليد را بايد با تحليل پركرد.
این عصر یکی از در خشان ترین دوره های خوشنویسی ماست ، چون ما به تعداد چندین خوشنویس خوب که مطرح هستند ، هم تنوع خوشنویسی داریم و هم نگاه زیبا شناختی و اگر نمود یا شاخص شدن برخی چهره ها سخت یا دشوار است هم به دلیل تراکم بیش از حد است و هم فرصت نیافتگی نسل جوان توسط پيش كسوتان .
سیاه مشق یا مشق سیاه
یادمان باشد صفحه ای که سیاه کرده ایم قبلا سفید بوده و باید صفحه ای که سیاه کرده ایم ما را در پايان سفید کند .
با شمشیر بکش بیا به صفحه یا صفحه سیاه نکن که عیبه قدم اول در سیاه مشق را قدما برداشتند ، قدم های دیگر را ما برداریم
از آنجا كه به پهناي كشور عزيزمان ايران ،داراي تنوع فرهنگي وهنري هستيم در اين نشست سعي شد تا تحقيقات 15ساله يك خوشنويس جنوبي (در قالب سياه مشق ) كه پيش ازاين نيز در مقالات مختلف آمده بود ارائه گردد.
ارائه مطالب ازپيش تعيين شده در قالب سياه مشق وارائه آن در يك مجموعه پاورپونت ، با محدوديت زماني،بحمدلله توانست هم در مشهد وهم در قزوين پاسخگوي سئوالات ذهني مخاطبين وچگونگي فضاسازي در قالب زيباي سياه مشق شود. توجه دوستان علاقه مند به عرصه سياه مشق نويسي را به خلاصه اي از مطالب اين نشست جلب مي كنم.
خوشنویسی متاثر از جامعه
هر اتفاقی که در جامعه و خصوصادر هنر می افتد خواه نا خواه خوشنویسی ، فضا و شیوه اجرا و ارائه آن را تحت تاثیر قرار می دهد .
خوشنویس این مسائل را در ضمیر ناخود آگاه خود با ذهن و تحلیل و عاطفه خویش مخلوط می کند و آنها را در خط خویش به نمایش می گذارد .
شعر و خوشنویسی همزادند
برخورد عامیانه با شعر و خوشنویسی (عامیانه پسند ) (ترانه)
برخورد خواص با شعر و خوشنویسی ( کلاسیک )
نیما به این درک رسید که باید تغییراتی در شعر صورت گیرد و شاعر باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد خوشنویس و جامعه با هم تبادل تاثیر و تاثر دارند
سیاه مشق مثل چلیپا و کتابت (ترانه و سرود ) تبلیغ نیست که بتوان کلید لذت یابی آنرا ساده به دست آورد .
سیاه مشق تنها قالبی است که مخاطب آن نیاز به شناخت دارد ( ارتباط تصویری )
در واقع سیاه مشق فردي ترین نوع خوشنویسی و هنر است
سیاه مشق نویس نباید نحله عوض کند ، با مداومت است که رمز آن کشف میشود
هر سیاه مشق نویسی وجود خود را روی کاغذ می ریزد .
با تمام وجودم معتقدم که هر خوشنویس سیاه مشق نویسی وجود خود را روی کاغذ می ریزد و به همین دلیل است که در هر قرن چهار یا پنج خوشنویس طراز اول شناخته شده است .
هیچ هنری به اندازه خوشنویسی از هنرمند تاوان وخسارت نمی گیرد.
سیاه مشق نویس نباید از تشویق 70 میلیون ایرانی خشنود و خوشحال و از بی مهری آنها مکدر شود.
خوش نویسان واقعی هیچ وقت در صدد رای گیری از مردم نبودند.
پسند و عدم پسند و خوشایندی و نا خوشایندی اصلا نباید به ذهن سیاه مشق نویس خطور کند چون خوشنویسان بزرگ کار خود را انجام می دهند .
البته مسائلی چون تبلیغ و بایکوت کردن و در محاق قرار دادن (برخورد سلیقه ای در جشنواره ها) در این میان بی تاثیر نیست
خیلی از خط های میرزا وميرعماد بعد از 30 سال مطرح شد و خیلی از آثار بزرگان هنوز در گنجینه ها است و اگر در زمان نیاز بیرون می آمد سرنوشت خط عوض می شد سیاه مشق نویس واقعی قابل همدلی است و مخاطب دارد .
جوانان عرصه سیاه مشق نویسی نیاز به زمان دارند ، خوشنویسان مبتکر جوان را نباید مورد ملامت و مواخذه قرار داد ، افسرده می شوند.
سیاه مشق نویسی قبل از اینکه به نبوغ و قریحه نیاز داشته باشد به استمرار نیازمند است ، این کاری است که میرعمادها ، میرزا غلامرضا ها و کلهر ها انجام داده اند و تا آخر عمر در حال تجربه بوده اند .
مردم مخاطب خوشنویسی ناب نیستند
به نقل از یک هنرمند در باب بحران خوشنویسی امروز باید گفت : بحران مخاطب خوشنویسی مانند بحران مخاطب شعر ، در خط برای میرزا غلامرضا بوده و در شعر برای مولوی تمام آبشخور و رستنگاه خوشنویسی ناب رنج و صرف هستی خوشنویس است .
مردم و خوشنویسان در زمان میرزا نیز به سیاه مشق نویسی روی خوش نشان نمی دادند .
بحران مخاطب در خوشنویسی ناب نیاز به مطالعه و کارشناسی بیشتر دارد
یکی از راه حل های رفع مشکل مخاطب (فضای مجازی است ) باید بیشتر برای کاربران و استقبال هنر مندان تلاش كرد تا این هنر شریف برای مردم شناخته شود .
هر اثر خوشنویسی مخاطب خود را دارد . هر خط خوب مخاطب خاص خود را دارد . چه الان چه صد سال دیگر خط خوب مخاطب خود را پیدا میکند . باید خط های بیشتری را به دست مردم رساند و تا این کار را نکنیم نمی توانیم ادعای نبود مخاطب نماییم.
خوشنویسان امروز بر شانه های غول های بی نام و پرنام تکیه کرده اند . خوشنویسان باید توانایی تا ثیر قابلیت دیگران را داشته باشند . اگر دشمن کار خوبی انجام بدهد کار او را تحسین کند . ممکن است در شهری 20 خونویس باشد اما امکان ندارد سه نفر از آنها را در کنار هم ببینیم و این ناشی از حقارت روح انسان است یک اثر خوشنویسی ناب باید خوشنویسان را به درنگ وا دار كند به طوری که خوشنویسی دیگر بگوید ای کاش این اثر را من خلق میکردم . تقليد از سياه مشق هاي ميزا وميرحسين هم حدي دارد .جاي تقليد را بايد با تحليل پركرد.
این عصر یکی از در خشان ترین دوره های خوشنویسی ماست ، چون ما به تعداد چندین خوشنویس خوب که مطرح هستند ، هم تنوع خوشنویسی داریم و هم نگاه زیبا شناختی و اگر نمود یا شاخص شدن برخی چهره ها سخت یا دشوار است هم به دلیل تراکم بیش از حد است و هم فرصت نیافتگی نسل جوان توسط پيش كسوتان .
سیاه مشق یا مشق سیاه
یادمان باشد صفحه ای که سیاه کرده ایم قبلا سفید بوده و باید صفحه ای که سیاه کرده ایم ما را در پايان سفید کند .
با شمشیر بکش بیا به صفحه یا صفحه سیاه نکن که عیبه قدم اول در سیاه مشق را قدما برداشتند ، قدم های دیگر را ما برداریم
سیاه مشق قدیم ( همزاد با فرهنگ سنتی )
سیاه مشق جدید ( همزاد با فرهنگ مدرن )
ارادتمند همه سياه مشق نويسان قديم تا جديد.
جنوب اگرچه گرم است ولي مردماني با صفا دارد. رضا زدوار (اهواز )
سیاه مشق جدید ( همزاد با فرهنگ مدرن )
ارادتمند همه سياه مشق نويسان قديم تا جديد.
جنوب اگرچه گرم است ولي مردماني با صفا دارد. رضا زدوار (اهواز )
لطفا با نظرات ارزشمندتان ما را یاری فرمائید
مخصوص اعضای ویژه
توجه !
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید