گزارش جامع و تصویری از برگزاری همایش و افتتاح نمایشگاه آثار خوشنویسی علی اصغر رسولی با عنوان غوغای عشقبازان با حضور اساتید خوشنویسی کشور و برگزاری کارگاه های تخصصی در نی ریز-مرداد1398
........
........
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران « عزیزی هنر »، نمایشگاه آثار خوشنویسی دکتر علی اصغر رسولی با حضور اساتید محمد علی سبزه کار، محمد حیدری، رسول مرادی و مجتبی سبزه، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و معاونین، ریاست اداره آموزش و پرورش، اعضای شورای اسلامی، ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان نیریز، شهردار و معاون شهردار شهرستان خاتم، ریاست اداره آموزش و پرورش آباده و جمع کثیری از علاقمندان به هنر از نی ریز و شهر های مختلف استان فارس و استان های همجوار در روز 10 مردادماه 1398 در شهرستان نیریز افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ابتدا با حضور اساتید و هنرمندان و هنردوستان ابتدا با برگزاری مراسمی در محل سالن اجتماعات اداره ارشاد شهرستان نی ریز برگزار شد و سپس در محل گالری، نمایشگاه افتتاح گردید.
مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز گردید.
سپس از آقای برزگر ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیریز دعوت به عمل آمد تا دقایقی برای حاضرین به ایراد سخن بپردازند.
ایشان ضمن عرض سلام و ادب و احترام به حاضرین بیان کردند:
خوشحالم در خدمت اساتید بزرگواری که با قدمشون شهر احمد نیریزی رو منور کردند، هستم و عرض خیر مقدم دارم خدمت اساتید محمد علی سبزه کار، محمد حیدری، رسول مرادی و مجتبی سبزه، و تشکر دارم از دکتررسولی افتخار شهر نیریز
خوشحالم که این اتفاق فرهنگی و هنری مهم رخ داد و درخدمت دکتر رسولی و مهمانان عزیز هستیم
همچنین عرض خیر مقدم دارم خدمت ریاست انجمن خوشنویسان نیریز استاد طغرایی، ریاست محترم آموزش و پرورش، شهردار محترم و مهمانان عزیز.
و عرض تشکر دارم از ادارات شهرستان نیریز بخاطر کمک برای برگزاری این برنامه، شهردار محترم که همراه هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر هستند و اعضای شورای اسلامی .
تشکر ویژه دارم از آقای هادی ریاست اداره میراث فرهنگی نیریز که در این چند روزه تلاش بسیاری کردند و همچنین از اعضای انجمن خوشنویسان نیریز.
امیدوارم باز هم شاهد این اتفاقات فرهنگی هنری در این شهر باشیم
با توجه به اینکه این شهر، شهر احمد نیریزی است باید تلاش بیشتری بشود، خوشنویسی با توجه به اسم و منسب این شهر مظلوم واقع شده است
انشالله مسئولین قدم موثر بردارند تا این شهر آن چیزی را که مستحق هست در نیریز نشان بدهد و با توجه به پیشینه این شهر مکانی در خور شان به هنرمندان این شهر اختصاص یابد
........
سپس کلیپی از رزومه و فعالیت های دکتر رسولی پخش شد
پس از پخش کلیپ از استاد محمدعلی سبزه کار دعوت به عمل امد تا دقایقی بر روی سن حاضرین را از بیانات خود بهره مند سازند.
متن سخنان استاد سبزه کار :
بنام خداوند جان و خرد
عرض خیر مقدم دارم حضور مدعوین محترم
در این روز های گرم حضور در چنین محفلی کار آسانی نیست و حضور شما نشانه اهمیت به فرهنگ هنر است
از همه مسئولین تشکر دارم که بابی باز کردند که میتوان به باغهای اخلاق و ادب و شعر و ... ورود کنیم و که از این راه می توان انسانهای دلسوز تربیت کرد
امر تعلیم و تربیت از این هیمنه فرهنگ به مردان مرد نیاز دارد و از آقایانی که زحمت کشیدند تشکر میکنم
برای پیدا کردن مطلب خوب باید کتابهای زیادی خواند و هنرمند باید چند بعدی باشد و جامعه شناسی و هنر و ... بداند تا بتواند دغدغه مردم را بداند و بتواند اثر هنری که مطابق نیاز و سلیقه مردم باشد خلق کند
این نمایشگاه وقتی از یک هنرمند اصیل و خانواده دار و باسواد سر میزند با ارزش است
تاریخ وام دار مردان مرد است، اگر در گذشته کسانی نبودند که راه را برای ما باز کنند ما نمی توانستیم به راحتی از این هنر بهره ببریم و ما وام دار ایشان هستیم
همه اقلیم های ما دارای قابلیت بودند
نی ریز جواهر درخشانی است که میتوان با انگشت نشان داد و کلا استان فارس این قابلیت را دارد و نی ریز به طبع آن.
ما در استان فارس ابن مقله را داریم که در زمان سخت خودش کاری کارستان می کند که در منطقه ما وام دار ایشانند و هنرمندان این خطه وارث ایشانند، ما مدیون ابن مقله هستیم از الان تا ابد.
چون در زمانی ابن مقله استاد و مبدع خط می شوند که وسعت زیادی داشته ایران و وی ۶ خطی که امروز استفاده میشود را اختراع میکند. ما باید قدردان ایشان باشیم
امیدواریم این شهر امثال اقای رسولی را داشته باشد چون با یک گل بهار نمی شود و حمایت مسئولین را داشته باشد تا همه به استعداد و توانایی خود برسند.
...............
پس از سخنرانی استاد سبزه کار از استاد طغرایی مسئول انجمن خوشنویسان نی ریزدعوت به عمل آمد تا بر روی سن حاضر شوند.
ایشان در ابتدای عرایض خود فرمودند: بنده فن بیان ندارم و به خودم نمره ای بیشتر از 5 نمیدهم ولی انشایم همیشه خوب بوده .
"هنرمندان بلندترین درخت تناور زمانند"
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت
باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود
خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین
افسوس که آن گنج روان رهگذری بود
سلام و عرض ادب و خیر مقدم به همه عزیزان حاضر در جلسه بخصوص استاد هنر و اخلاق محمد حیدری، استاد نازنین رسول مرادی، استاد دوست داشتنی و فروتن سبزه کار عزیز و استاد سبزه عزیز
اکنون که بهار عمر را پشت سر گذاشته و در زمستان عمر بسر می برم، حاصل تلاش و از خودگذشتگی ام در انجمن این شهر، بدون هیچ تلاش و حمایتی از طرف مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر از این شعبه انجمن، به بار نشست و جوانانی به هنر خوشنویسی تقدیم شد که هرکدام سرمایه هایی شدند برای این هنر از جمله علی اصغر رسولی که از همان ابتدا استعداد خود را نشان دادند و بعلت تحصیل در تهران از محضر استاد حیدری کسب فیض کرد.
برای ایشان ارزوی موفقیت و برای حاضران آرزوی سلامتی دارم
ای بلبل اگر نالی من با تو هم آوازم
تو عشق گلی داری من عشق گل اندامی
سروی به لب جویی گویند چه خوش باشد
آنان که ندیدستند سروی به لب بامی
..........
پس از ایشان از استاد محمد حیدری با عنوان استاد خوشنویسی کشور، نماینده ی کمیسیون فرهنگی یونسکو در ایران و از استادان شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران دعوت به عمل آمد تا حاضرین را از بیانات خود بهره مند سازند
عرض سلام و ادب خدمت استادان، حاضرین، مسئولین شهرستان و شهرهای دیگر استان
استادان حاضر، هرکدام ادب و معرفتشان باعث می شود که در جمع های خوشنویسی حاضر شوند و از افتخارات خوشنویسی همراهی هنرمندانش با مردم است
از مسئولین نی ریز سپاسگزاری می کنم که این مراسم بدون همراهی ایشان اتفاق نمی افتاد، متاسفانه برخی ارگانها که مسئول حمایت هستند ولی این اتفاق نمیفاتد
مانند نکوداشت استاد کابلی که کمیسون فرهنگی یونسکو برگزار کرد و برای برگزاری آن شهردار همراه بود و به همین جهت عرض کردم و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد که باید محوریت برنامه را داشته باشند و از همه عزیزانی که مشارکت داشتند تشکر میکنم .
هنر بدون حمایت ارگانها و مردم هنر دوست نمی تواند به جایگاه واقعی خودش دست پیدا کند
دوستانی که قبل من صحبت کردند، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد بیانات زیبایی فرموند، من هم بخوام عرض کنم زیره به کرمان بردن است ولی به حکم وظیفه چند کلمه خدمت دوستان هستم .
در مسیر که می آمدیم خدمت استادان همراهم عرض کردم :
که در یونسکو با توجه به اینکه کشور های مختلفی به خط مشغولند در نظر داریم 4 خط نستعلیق و شکسته و تعلیق و نسخ را ثبت حهانی کنیم و نام نسخ یادآور احمد نیریزی است .
هر کجای فارس از شخصیت های فرهنگی هنری فراوانند و جایگاه نی ریزی در دنیا مطرح است بگونه ای که به نام این بزرگ مسئولین، این شهرستان می توانند برنامه ای مانند جشنواره و جایزه ای با این نام، برنامه ریزی کنند و ما هم بعنوان اعضای انجمن در خدمت دوستانیم .
مناسبت این گردهمایی نمایشگاه دکتر رسولی است
من آنچه ار ایشان دیدم، تلاش و پشتکار و دست پر بود و با علاقمندی و پیگیری کار می کردند و اهل تحقیق و مطالعه بودند و نتیجه آن نمایشگاه حاضر است.
در دنیای پرهیاهوی امروز آنچه ما را نزدیک میکند هنر است، در کشور ما شاید یکی از تاثیر گذارترین آن خوشنویسی است که خاستگاه آن ایران است در فاصله ی سال های ۸۹ تا ۹۳ که در کشور های عضو اکو مانند :تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، پاکستان نمایشگاه داشتیم، در تاجیکستان که جشنواره داشتیم بعد از چندین سال که از استقلال تاجیکستان گذشته بود وزیر فرهنگ آنجا پیام داد که با این وجود، دولت ما اجازه داده که خط فارسی در مدارس تدریس شود.
برای تاثیر گذاری خوشنویسی در رویدادهای مختلف تلاش خود را ادامه خواهیم داد
به استاد طغرایی تبریک می گویم، برای آقای رسولی و خانواده محترمشان آرزو میکنم در سالهای آینده که کشور به این جوانان نیاز دارد، جایگاه مناسب و شایسته خودش را در خوشنویسی پیدا کند
..............
سپس آقای محمد علی پیش آهنگ پژوهشگر نی ریزی بر روی سن حاضر شدند و دقایقی را در خصوص تاریخ نی ریز، بزرگان و پادشاهانی که در نی ریز متولد شدند طبق اسناد و مدارک ( کوروش کبیر، اردشیر بابکان، شهربانو همسر امام حسین (ع) که نسبش به نی ریز می رسد و ...) سخن رانی کردند.
و همچنین یاد کردند از خوشنویسان بزرگ و بنامی که نیریزی بودند که سرآمد همه ایشان میرزا احمد نیریزی است.
ایشان توضیحاتی در خصوص خوشنویسان نی ریز از گذشته تا کنون بیان کردند و زندگینامه مختصری از میرزا احمد نی ریزی برای حاضرین شرح دادند و در خصوص نگاشته ها، القاب و آثار میرزا احمد نی ریزی به ایراد سخن پرداختند.
.........
در پایان مراسم دکتر رسولی بعلت کسالت از حضور در روی سن عذرخواهی کردند و پیام تقدیر و تشکر ایشان از اساتید، مسئولان و هنرمندان و همشهریان ایشان توسط مجری برنامه قرائت شد. دکتر رسولی در خصوص علت انتخاب عنوان نمایشگاه گفت: که بخاطر علاقه ای که به آلبوم غوغای عشقبازان استاد شجریان داشتم، این اسم را انتخاب کردم
.........
حسن ختام برنامه رونمایی از یکی از آثار نمایشگاه بود که به همین جهت از اساتید و مسئولین دعوت شد تا جهت رو نمایی بر روی سن حضور یابند و در انتها تندیس یادبود به ایشان تقدیم شد.
..........
پس از اتمام مراسم حاضرین به سمت محل برگزاری نمایشگاه که سرای فاتح شهر نیریز بود، حرکت کردند و با حضور تمامی حاضرین در مراسم، نمایشگاه به دستان استاد عطاءالله طغرایی و با همراهی اساتید و میهمانان افتتاح شد.
............
در روز جمعه 11 مرداد ماه نیز برنامه هایی برای هنرمندان و علاقمندان به هنر برگزار شد.
صبح روز جمعه اساتید مدعو به حضور بر مزار استاد احمد نیریزی یاد ایشان را گرامی داشتند و سپس از موزه خوشنویسی نیریز بازدید به عمل آوردند و سپس به یکی از اقامتگاه های بوم گردی شهر نیریز رفتند و از آنجا نیز بازدید کردندو در آنجا از ایشان پذیرایی به عمل آمد .
سپس طبق برنامه مشخص شده برنامه کارگاه تئوری آموزشی اساتید، سبزه کار، حیدری، مرادی و سبزه با حضور هنرمندان و علاقمندان به هنر در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز برگزار شد.
در ابتدا استاد سبزه کار شروع به سخن کردند و گفتند : سعی می کنیم گوشه هایی از نا گفته ها رو بیان کنیم و نکات زیر را برای حاضرین بیان کردند.
استاد مواردی را بیان کردند که بتوانیم با کمک آنها خط مان را زیبا کنیم و به آن نظم دهیم
علت تفاوت بین خط ها چیست؟
خط دارای دو قاعده است
۱ اصول ، اصولی که اساتید به ما آموزش دادند
- کسانی که شروع می کنند، برای قاعده مند شدن باید قلم گذاری ثابت داشته باشند و انتخاب جهت حرکت مناسب
باید بدانیم کی زاویه دست چرخش پیدا کند تا خط زیبا شود و باید بین دست و ذهن و حس ارتباط برقرار کند
ابزار اول در خط قلم گذاری است و اختلاف خطوط بخاطر همین بوده مثل میرعماد که عمودی بوده
- انتخاب میزان دور؛ باید بدانیم در نستعلیق دور زیاد داریم ودرک درستی از مقدار دقیق دور در حروف داشته باشیم
- مقدار چرخش دست؛ باید بدانیم دست چقدر چرخش داشته باشد تا درست نوشته شود
- قلم برداری مناسب؛ نمی شود بایک قلم برداری همه حروف را بنویسیم چون هر حرفی قلم برداری خودش را دارد
..................
سپس استاد حیدری به بیان نکاتی پرداختند:
با نام و یاد خدا و عرض سلام و ادب مجدد
نکته ای که عرض می شود قدری متفاوت است با حرف اساتید، با توجه به صحبتی که شد با دوستان، مشکل دوستان با اجراییات خط هست
بحث مورد نظر، بخشی به تشکیلات انجمن و بخشی به خوشنویسان مربوط است
سالهاست که ساده پذیری گریبان خوشنویسی را گرفته و بیشتر با جامعه آماری طرف هستیم تا جامعه کیفی، زمانی ما در یک کشور و جامعه ی انجمن ۲۲ استاد خوشنویس داشتیم، امروز حدود۴۰۰ استاد داریم مشکلش اینست که بعد از ۵ ماه از مجمع انجمن شورای ارزشیابی نداریم و بخاطر تعداد زیاد نمایندگان مشکل هست برگزاری انتخابات شورای ارزشیابی هنری انجمن ....
به نظر من برگزاری سه بار در سال آزمون سطح کیفی خط را تنزل می دهد و هنرجو انگیزه برای تلاش پیدا نمیکند و بیشتر به حضور در آزمونهای متعدد دل می بندد، من بارها خواهش کردم که آزمون محدود بشود ولی همچنان این مطلب به قوت خودش باقیست و نگاه ارفاقی به آزمون دهنده ها در دوره های مختلف نیز باعث این مشکل است و این سبب شده که هنرجویانی که فوق ممتاز دارند و ممکن است از خط دور باشد، آثارشان را برای استادی ارائه دهند .
من خواهش میکنم دوستانی که در شعب مختلف مسئول هستند به این قضیه حساس بشوند، ما باید عیار خوشنویسی را بالا ببریم تا زحماتی که کشیده شده برای ارتقای خوشنویسی را هدر ندهیم چون این کار آینده روشنی را پیش روی ندارد
استاد سبزه کار نیز سخنان استاد حیدری را تایید کردند و از استاد خواهش کردند که این مطلب را مکتوب کنند و در مجمع به عنوان بند پیشنهادی قرار بگیرد جهت تصویب شدن
استاد فرمودند ممکن است جامعه خوشنویسی این کار برایشان قابل قبول نباشد ولی اگر هنرجو بداند اگر فرصت را از دست بدهد باید یکسال صبر کند سعی می کند تا با قدرت بیشتری کارش را انجام دهد
زمان ما آزمون دوبار در سال بود، خرداد و دی ماه و من پیشنهادم همیشه به انجمن بوده برای یک آزمون در سال، من فرمایش استاد سبزه کار را می توانم مدون و کامل در اختیار بگذارم تا در مجمع درباره آن تصمیم گیری شود
..........
پس از استاد حیدری، استاد رسول مرادی به بیان نکاتی در خصوص خوشنویسی پرداختند
ایشان فرمودند:عرض سلام و ارادت خدمت دوستان و سروران، خداوند را شاکرم که توفیق نصیب بنده و دوستان شد جهت این دیدار
موضوع زیاد است جهت سخن، که من یک مطلب را عرض می کنم، من امروز در خصوص قطعه نویسی صحبت میکنم
برای قطعه نویسی چه باید کرد؟
تعریف قطعه :
اگر خطی ارزشمند باشد که بتوان آن را چاپ کرد و یا در موزه نگه داشت را قطعه می گوییم
میتواند در قالب های مختلف خوشنویسی نوشته شده باشد
قطعه، کاریست که خوشنویس در ساخت آن به رضایت برسد تا بتواند آن را چاپ کند
در گذشته سطر و چلیپا بوده و در قاجار سیاه مشق هم به آن اضافه شد
سیاه مشق ابتدا جهت تمرین انجام میشد و اساتید دیدند که میتوان این فرم های زیبا را نگه داشت و در زمان قاجار خوشنویسان بزرگ تمرکزشان را روی سیاه مشق قرار دادند مثل میرزا غلامرضا که بیشتر کارش سیاه مشق است
قطعه در امروز معنای متفاوت دارد
استاد امیرخانی در این خصوص رو آوردند به ترکیب های چند کرسی و این چند کرسی ها از اماکن فرهنکی و مذهبی الگو گرفته شده است.
به نظر بنده استاد امیرخانی اولین کسی هستند که این قدرت را دارند که این چند کرسی ها را روی کاغذ آوردند
قطعه های قدیم بیشتر در دانگ مشقی و کتابت بود و علت آن این بود که در آن زمان آثار بصورت تابلویی و نمایشگاهی نبود و بصورت دست نویس به افراد و صاحب منسبان داده میشد و از فاصه نزدیک رویت میشد
ولی الان که در روی دیوار نصب میشود باید از نظر بصری چشم گیر باشد، کسانی که کار نمایشگاهی می کنند باید تاریخ هنر را بخوانند و فرم را بشناسند
خوشنویسی معاصر دومشخصه مهم نسبت به قبل دارند
۱ قلم جلی که کتیبه از روی دیوار آمد روی کاغذ و استاد امیرخانی این کار را کردند و در کارهای ایشان زیاد است
2 دانگ های مختلف قلم در قطعه ضرورت پیدا می کند و باید در دانگهای مختلف قدرت دست را قوی کنند. اگر کسی بخواهد قطعه نویس خوبی باشد باید دانگهای مختلف را به خوبی و پخته اجرا کند. بهترین دانگی که بتوان مفردات را به پختگی برساند قلم مشقی ۴ یا ۵ دانگ است
و از این دانگ می توان هم به ریز تر رفت و هم درشت تر.
کسانی هستند که در دانگ ریز فوق العاده هستند ولی در دانگ جلی خوب کار نمیکنند.
برای هر دانگ باید وقت کافی گذاشت واین کار آسانی نیست . من در هر دوره یک دانگ را کار می کردم و متناسب با آن دانگ اثری را چاپ می کردم
در هر دانگ مختلف قلم، ماهیچه های خاصی فعال می شوند و در آناتومی بدن برای دانگ های مختلف قلم، بدن یک فرم کار نمی کند
در کتاب راز خط استاد امیر خانی گفتند که شخصی خطی برای استاد حسن آوردند و استاد فقط به آن نگاه کردند و بعد از هفت سال دوباره خط آوردند و استاد گفتند که حالا درست شد.ایشان اعتراض کردند و استاد گفتند که نمیتوانستم آن موقع ایرادش را بگویم.در خط نباید شاخه به شاخه پرید، وقتی با یک استاد کار می کنیم نباید شیوه عوض کرد، باید مطیع استاد باشیم. به نظر من اگر می خواهید در کتابت کار کنید حداقل باید یه حافظ بنویسید یا در چلیپا باید ۵۰۰ تا رباعی بنویسید.
قلم برداری که استاد سبزه کار فرمودند بهترین نکته است برای درست شدن مفردات .....
..............
در ادامه استاد سبزه نیز به بیان نکاتی پرداختند
عرض سلام و ادب خدمت حاضرین و خوشحالم که در خدمت شما هستم و در خدمت اساتید بودم
من یک نکته گذرا اشاره میکنم:
صحبت استاد سبزه کار در جهت نوع نوشتن بود، استاد حیدری در خصوص آسیب شناسی در انجمن صحبت کردند و استاد مرادی در خصوص نوشتن یک قطعه خوب، من می خواهم در خصوص حال خوش خوشنویس در زمان کار صحبت کنم.
در زمان نوشتن چه چیزی باعث می شود تا هنرمند ساعت ها با قلم و مرکب کار کند و خسته نشود؟
روانشناسان می گویند وقتی از خوراک خوبی لذت می برید بدن به ما هدیه می دهد تا یک قلمه دیگر بخورد در خط هم همین است وقتی از کار خود لذت ببرید تشویق میشوید که بیشتر بنویسید.
استاد سبزه کار گفتند که زاویه قلم را درست نگذارید کلمه خوب در نمی آید واگر کلمه اول را خوب ننویسید دیگر بقیه را نمی توانید بنویسید.
باید چه کنیم که بتوانیم یک خط خوب بنویسیم؟
یکی از اصلی ترین مسائل عشق بازی در صفحه ی قلمرو ماست
اتفاقی که در صفحه و قلم می افتد، مثلا در خط میرزا انحناهای زیبا را می بینید از آن لذت می برید
خط چیزیست که با ذائقه ما گره خورده، فرم در وجود ما از ابتدا به ودیعه گذاشته شده و ما آن را کشف می کنیم و به دیگران هدیه می دهیم . فهم تصویری انسان از حس های دیگر بیشتر است
پیشنهاد می کنم در نوشتن فرم را دنبال کنید و مسیری را که در قلم رانی ایجاد می کنید را دنبال کنید و ببینید چقدر لذت می برید .ما برتری بیشتری نسبت به دیگر شاخه ها داریم آن هم بخاطر همنشینی با ادبیات است که با آن روحمان را صیقل میزنیم
ما خوشنویسان دارایی بزگی داریم
۱ ادبیات
۲ زبان قلم را می فهمیم و اتفاق معجره گونه که روی کاغذ اتفاق می افتد
......................
پس از صحبت های اساتید، از حاضرین درخواست که سوالات خود را از اساتید بپرسند
*دغدغه ما اینست که حس و حالمان عوض می شود، چکار کنیم که ذوق و حسمان دائمی باشد و عوض نشود؟
- استاد سبزه کار فرمود: امری به اسم عامل مهارت باید برای ما قابل کسب باشد و بعد مدیریت روحی انسان است الگوی هر کس برای خودش است و قابل انتقال نیست و باید نقاط ضعف خود را بشناسیم باید بتوانیم انرژی و توانمان را مدیریت کنیم و باید با مختصات بدن و روح خودمان آشنا بشویم .باید تمرین کنیم تا پیدا کنیم و بتوانیم به ارامش برسیم و زمان را بشناسیم تا هر زمان این کار را نکنیم .
استاد مرادی نیز در این خصوص گفت : نباید بگذاریم دست سرد بشود، چون باعث کم شدن انگیزه می شود. مشق کنید و مفردات را بنویسید تا دست گرم باشد .پروژه تعریف کنید برای خودتان ودست بقلم بشوید تا کم کم دست گرم بشود. علاقمند به خط نباید فاصله اش با خط طولانی بشود
*تراش قلم صحیح را توضیح بدهید
- استاد حیدری پاسخ داد: سوال بیشتر عملیست تا تئوری .
تجربه شخصی من، اگر بخواهیم کامل توضیح بدهیم باید از انتخاب قلم شروع کرد تا انتهای تراش آن. از نگاه من مهمترین بخش قطع قلم است، انتخاب میدان و گوشت قلم به خوشنویس بستگی دارد، انتخاب قلم تراش و قطع زن خیلی مهم است که کیفیت لازم را داشته باشد وابزار کار خیلی مهم است
قلم باید روی قطع زن ثابت باشد و هیچ فاصله ای بین قلم و قطع نباشد، قلمتراش به چپ و راست حرکت نداشته باشد، باید قطع های متعدد بزنیم تا از نظر زاویه و دقت در قطع به مطلب مورد نظر برسیم
مثلا در کتابت اگر گوشت زیاد باشد زمخت می شود و نازک باشد می شکند . من غالبا فقط دم قلم را نازک تر می کنم و گوشت بقیه را بر نمیدارم تا دوام لازم را داشته باشد
*-بین چپ دست و راست دست چه تفاوتی در قلم تراشی است؟
- استاد حیدری فرمود : راست دست هامشکل ندارند ولی چپ دست ها فکر میکنند که باید تفاوتی با راست دست ها داشته باشند
من دنبال این بودم که جزوه ای را تدوین کنم و از پزشک مغز و اعصابی راهنمایی گرفتم و ایشان مقاله ای را به من دادند
من به جزوه ای رسیدم که نوشته بود کسی که خوشنویسی می کند باید قطع قلمش برعکس باشد
اگر فکر کنیم با راست دست ها فرقی نداریم مشکل حل می شود
من به عنوان چپ دست قلمم با راست دست ها شبیه است، فقط باید کاغذ را اریب قرار دهم و برای جبران این زاویه ها شیب قلمم بیشتر است. ما چپ دست ها مشکلمان اینست که آنچه می نویسیم را نمی بینیم....
استاد سبزه کار نیز در خصوص این سوال فرمود : ما در شکسته نویس ها از خوشنویس مستقیم نویس داریم تا کسی که اریب می نویسد، کسی که کاغذ را برعکس می گذارد
* صحبت من درباره سخنان استاد حیدری در باره پایین آمدن کیفیت خوشنویسی است. جناب استاد به نظر من این یک فرایند دو طرفه است از طرف هنرجو و انجمن. متاسفانه آزمون ها درست برگزار نمی شود، من دیدم که در جلسه آزمون یکی از شهرستان ها، استادی برگه هنرجو را تصحیح می کند و کمک می کند برای بالا رفتن آن هنرجو، به نظر من استادانی که تصحیح می کنند باید سختگیرانه تر برخورد کنند
- استاد حیدری : من با شما موافقم
در زمان آزمون چندین اضطراب برای هنرجو پیش می آید. اینکه بخواهد اصلاح کند مساله ای نیست و اینکه بخواهد کسی دیگری انجام دهد قابل کنترل نیست. چون انجمن بخواهد نظارت کند باید تعداد زیادی ناظر را بفرستد.
در یکی از شعبه ها که در آن اعتراض بودم من پیشنهاد دادم که در آنجا ناظر باشد.باید این کار کنترل شود ولی به شرطی که انجمن توانایی را داشته باشد و مدرسین ما به این برسند که حد و حدود خوشنویسی برایشان مهم باشد و نه تعداد قبولی و تعداد ممتاز
* در سطر نویسی صعود و نزول چگونه باشد؟
- مانند "ب" کشیده است، دوسوم نزول و یک سوم صعود
و این کار برای کلمات کوچک در اول سطر انجام می شود و نه کلمات بزرگی که خودشان شیب زیادی دارند
* خلاء هایی در انجمن است، یکی بحث فوق ممتاز است و دیگری استادی. و در آن نیازی نیست که علاوه بر آزمون عملی و ارائه اثر، خوشنویس از نظر تئوری هم بررسی شود. خروجی فوق ممتاز و یا استادی چیست؟ انجمن راهکاری برای اقتصاد هنر دارد که صرف افراد خاص نباشد ؟
- استاد سبزه کار : دلسوزی شما جای تقدیر و تشکر دارد ولی متاسفانه ما در جریان اداری هیچ حامی نداریم.
انجمن ما بودجه پذیر نیست و حمایت مالی ندارد که این بزرگترین مشکل است که انجمن اگر هم بخواهد خدمت کند، امکان حمایت را ندارد و برای برخی از برنامه های خود کمک می گیرد
این فرمایش شما درد و دل ما هم هست، باید در جایی که نیاز هست حضور پیدا کنیم تا بتوانیم در دراز مدت جایگاه خود را پیدا کنیم
استاد حیدری نیز فرمود: ما در آیین نامه داریم که کسی که فوق ممتاز یا استادی می خواهد باید پایان نامه داشته باشد ولی متاسفانه چند سالیست که فاکتورهای امتیاز آور، فاکتورهاییست که هیچ کمکی به عیار خط هنرمند نمیکند.مثلا عضویت در شورای عالی ۵ امتیاز دارد که این هیچ تاثیری در عیار خط او ندارد
سالها پیش که دکتر قنبری مشاور وزیر ارشاد و نماینده در انجمن بودند از ایشان خواهش کردم که کلاسی با حضورایشان گذاشته شود برای مدرسین تا با شعر و ادبیات آشنایی پیدا کنند ولی این اتفاق نیفتاد. ما مانند سازمانهای آموزشی نیاز به ضمن خدمت داریم . من بارها مطرح کردم ولی یک دست صدا ندارد
* آیا انجمن دستورالعملی دارد که القا کند که کسانی که آموزش می دهند حداقل مدرک عالی یا ممتاز داشته باشند؟ و نظارت داشته باشد به جاهای مختلف که کلاس برگزار میشود؟
- انجمن با همکاری وزارت ارشاد است و وزارت ارشاد نقش تعیین کننده در آن ندارد. ما دستورالعمل انضباطی نداریم در این مورد و بازرس فقط در موارد خاص نظارت دارد. شما مکتوب کنید ایرادات و نظراتتان را تا ما به انجمن بدهیم .
وقتی سوالات حاضرین به پایان رسید جلسه پرسش و پاسخ پایان یافت.
..........
عصر روز جمعه 11 مرداد ماه نیز در محل سرای فاتح ( محل برگزاری نمایشگاه) کارگاه آموزش قطعه بندی و پاسپارتو توسط هنرمند گرامی آقای داریوش تازش برگزار گردید و ایشان نکات لازم و کافی را در این خصوص بیان کردند و شرح کاملی در خصوص ابزار، نحوه آماده سازی و اجرای کار را برای حاضرین به صورت تئوری و عملی ارائه دادند و به سوالات و ابهامات ایشان در خصوص این مبحث پاسخ دادند.
........
جهت مشاهده تصاویر بخش های مختلف این مراسم روی هر تصویر کلیک نمائید
........
........
........
........
........
........
........
عکاس: علیرضا عزیزی
........
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید