بخش دوم مصاحبه اختصاصی خواندنی و جذاب با استاد دکتر جواد بختیاری رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران توسط سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر "
فروردین 1395
........
........
...
- نظرات اعضای انجمن خوشنویسان ایران چگونه وصول می شود و با چه مکانیزمی اعمال میگردد؟ اصولا این نظرات و رضایتها تا چه اندازه برای انجمن مهم و ضروری هستند؟ و راه های ارتباطی بدنه خوشنویسی کشور با شخص حضرتعالی چگونه می تواند صورت گیرد ؟
* این توفیق بزرگی است که دارم ، که مهر دوستان از صبح شروع می شود تا آخر شب و بسیاری اوقات من از دوستان با نظراتشان مطالبی را یاد گرفته ام و گاها مشکلاتشان را بیان می کنند و این برایم سعادت است که این توفیق برایم فراهم شده که محل مراجعه خواسته ها و لطف دوستان قرار گرفته ام و شاید این روش صحیح نباشد ما هم پیشنهادی به انجمن داده ایم که یک دبیر خانه شورای تشخیص و دبیرخانه شورای عالی تشکیل شود که مسائل مربوط به اعضا و پیشنهادات به آن دبیرخانه ارسال شود و در آنجا همه خواسته ها و ایده ها تدوین و مشترکاتشان خلاصه شودو به صورت دسته بندی شده برسد به دست مسئولین و یا اعضای شورا
یعنی واقعا در روز در حالت خوش بینانه آن شاید به بیش از 20 الی 30 نفر بیشتر نتوانم رسیدگی کنم ولی در صورت تشکیل این دبیر خانه این امکان فراهم خواهد بود که به تعداد بیشتری از خواسته ها و نظرات توجه کنیم
و اگر اشتباه نکنم ، فکر کنم در شورای عالی تشکیل این دبیر خانه مصوب گردیده است .
..........
-شما تجربه حضور در جوامع غربی را دارید. برای حضور این هنر و هنرمندان این عرصه در صحنه های جهانی و بین المللی چه برنامه ای دارید؟
* اتفاقا یکی از حوزه هایی که مورد علاقه من است که در آن فعال شویم این حوزه است و نمی شود معجزه کرد و اتفاقات کلانی را به یکباره رقم زد ، همه هنر ما می تواند این باشد که به سمت آن حرکت کنیم و لازمه رسیدن به آن برنامه ریزی دقیق می خواهد و باید مدیریت روابط بین الملل در انجمن داشته باشیم و حداقل در سال 4 نمایشگاه در خارج از کشور داشته باشیم .
ولی برای امسال بنده حد اقل یک برنامه را پیش بینی کرده ام و با مسئولین ذیربط آن در ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صحبتهایی شده ، طرح هایی آنها داده اند و طرح هایی هم من به آنها ارائه کرده ام ، ولی خب نمی شود انها را عنوان کرد زیرا توقع اجرا پیش می آید. زیرا ساز و کارها از چند جای مختلف باید فراهم شود و افرادی گلچین شود و این امکان نیست همه اعضای انجمن با هم به یکباره بروند برای خارج از کشور .
ساز و کارهایی را پیشنهاد داده ام به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پذیرفته اند برای دعوت از هنرمندان خارجی به ایران و فرستادن هنرمندان ما به خارج که سعی می کنیم با مسئولین امر بیشتر نشست داشته باشیم و در این حوزه بسترش فراهم است که بتوانیم با کشور های دیگر و حد اقل با کشور های اسلامی ، زمینه سازی ارتباط متقابل را بیشتر فراهم کنیم و هنر خوشنویسی را بیشتر در آن کشور ها معرفی کنیم
مثلا ما جشنواره حمد را امسال داریم که 40 الی 50 کشور می توانند در آن شرکت کنند این خودش بستر زمینه سازی ارتباط با سیار کشورها است
انجمن اگر روابط بین المللش فعال شود و بتواند با موزه ها و نهاد های فرهنگی و هنری در سایر کشور ها ارتباط برقرار کنه این خود به خود صورت خواهد گرفت به طور مثال اگر با هر موزه ای یک نفر رفت و آمد کند در سال شاید 30 هنرمند بتوانند تجربه برگزاری یک برنامه نمایشگاهی را در خارج از کشور داشته باشد .
..........
-امیدوار باشیم امسال این مقوله جزو مباحث اجرایی در انجمن قرار گیرد ؟
* این مطرح هست ولی میباید به جد یک مدیر قوی و مستقلی برای ان امر قرار گیرد ، بنده و سایر دوستان در این چند ماهه در این زمینه تلاش داشتیم ولی این موضوع یک مدیریت متمرکز لازم دارد و فقط کار من و اعضای شورای عالی نیست و یک مدیر قوی ، مستقل ، کار بلد ، آشنا با زبان های خارجی نیاز دارد که بتواند با سفارتخانه ، موزه های مختلف ، نهاد های و بنیاد های فرهنگی که در سراسر دنیا هست ، رابطه برقرار کند که خودم با چند مورد از آنها در ارتباط هستم و می توان به راحتی این موضوع را محقق کرد ، اینها ( تبادل هنرمند) حد اقل کاری است که می شود کرد و هزینه زیادی ندارد و ارگانهای ذیربط هم قول همکاری داده اند .
..........
- بنده سال قبل در جلسه ای که با استاد خوران در کشور ترکیه داشتم ایشان فرمودند در راستای تعاملات فرهنگی بیشتر بین دوکشور ایران و ترکیه و اساتید هنر آن ، حاضرند در صورت آمادگی و قبول هماهنگی و ایجاد بستر توسط انجمن خوشنویسان ایران به عنوان متولی این هنر در کشورایران برای حضور اساتید و آثار بزرگان هنر خوشنویسی آن کشور در ایران اقدام کنند و متقابل میزبان حضور اساتید و آثار فاخر خوشنویسی ایران در کشور ترکیه باشند و بستر سازی در آن کشور را ایشان تقبل فرمودند و اعلام آمادگی کامل کردند ، آیا این امید را داشته باشیم که در زمان مدیریت حضرتعالی در این راستا نیز قدم هایی برداشته شود ؟
* من علاقمندی کامل خودم را ابراز می کنم و فقط خواسته من نیست بلکه اعضای شورای عالی و بدنه انجمن نیز آرزویشان است ، ولی برای انجامش سخنم تکراریست ، یک مدیریت متمرکز لازم است زیرا اجرای آن کار چند نفر نیست و می باید اعضای شورا رهبری کنند و ارتباطات برقرار بشه و با کشور های دیگر حتی از شمال الجزایر ، عراق ، هندوستان ، چین و .... نیز می توان ارتباط برقرار کرد
امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم یک مدیر قوی برای ارتباطات بین الملل پیدا کنیم که شاهد اجرایی شدن این موارد باشیم
.............
-آیا می شود خوشنویسان را در سراسر کشور به دو دسته تقسیم کرد " عده ای که دلسوزانه به نشر و ترویج آن خالصانه همت میگمارند و عده ای که به دنبال مطامع و منافع شخصی در این هنر می باشند " و ملاک تعیین آن چگونه است و آیا نباید در این مجموعه مانند سایر نهادها بخشی تحت عنوان حفاظت و یا حراست از کیان و آبروی این هنر ایجاد گردد تا بتواند بدون تعارف از داشته های این مجموعه دفاع کرده و جلوی تخریب ، فریب کاری و یا خیانت عده ای معدود گرفته شود ؟
*اولا ما وکیل و وصی کسی نیستیم و نمی توانیم بگوییم چرا تو اینگونه ای ؟ و یا آنگونه هستی ؟ و در حیطه اختیارات ما نیست ، نه انجمن ، بلکه هیچ کس در این مملکت .
ما حق تفتیش در رفتار دیگران را نداریم به هیچ عنوان
انجمن خوشنویسان نیز مترادف خوشنویسی نیست ، انجمنی که از اصلی ترین متولیان توسعه هنر خوشنویسی کشور می باشد ، الان چندین انجمن دیگر داریم که تحت عناوین دیگر در حال فعالیت هستند حال انجمن خوشنویسان پر سابقه ترین و سامان یافته ترین تشکیلات است ، همه این تشکیلات هم گام مترادف هنر خوشنویسی نیست ، هنر خوشنویسی کار خودش را می کند و گاهی هنرمندی می گوید من خودم شخصا مینشینم و کار خودم را انجام می دهم و اصلا در بازی تشکیلاتی وارد نمی شوم
ولی وقتی که من در تشکیلاتی ورود می کنم باید قوانین عمومی امروزین تشکیلات را بپذیرم و حد و جایگاه خودم را بدانم و منافع عمومی انجمن را به منافع شخصی ترجیح بدم و این اولین رسم پذیرفتن قاعده بازی در تشکیلات است ، وقتی خواسته من چه کوچک و چه بزرگ باشد و پا فشاری روی خواسته شخصی داشته باشم این خلاف حرکت جمعی است
اگر این روحیه تسری عام پیدا کند و من در بدنه انجمن این حس را می بینم که همه میل دارند که انجمن ارتقا یابد و این را چندین بار گفته ام که انجمن باید برگردد به سمتی که کاملا منافع جمعی ترجیح داشته باشد به منافع شخصی ، منتها ما که نمی توانیم افراد را جلویشان را گرفته و تفتیش کنیم اگر ساز و کار تعریف بشود و برنامه داشته باشیم ، منِ بختیاری هم اگر که دنبال منافع شخصی باشم به جد ، حاصل برایم نمی شود چون برنامه و سیستم مانع کار من خواهد شد ولی اگر سیستم برنامه نداشته باشد همان حرف من میشود که هر گاه برنامه غایبه فرد حاضر می شود .
.............
-جلسات پنجشنبه ها در موزه امام علی علیه السلام طبق وعده های شما بسیار عالی برگزار گردید . آیا این جلسات ثبت و ضبط و نگهداری و تدوین هم می شود تا در بسته های حرفه ای آموزشی عرضه گردد ؟
*اولین نگرش ما به همین نکته بود آن سالن 120 نفر طرفیت دارد ولی مخاطب ما که 120 نفر خوشنویس نیستند، ولی ما جلسات را برگزار می کنیم حتی با یک نفر و می باید آن ثبت و ضبط شود که بتوانیم در اختیار جامعه خوشنویسی قرار دهیم
اولین رویکرد ما برگزاری این جلسه بوده با حضور سخنران و فیلمبردارها حال اگر جمعیت بیشتر بیاید خب دهان آن سخنران گرمتر می شود و سوالات بیشتری هم خواهد آمد
کارنامه انجمن در این فعالیت درخشان است و نسبت به سایر نشست ها در تهران نمره این کارگاه های ما 20 بوده زیرابرخی اوقات کارگاه هایی بوده که حتی جمعیت در خارج از سالن نیز جمع بودند
در اینجا لازم می بینم از مسئولین موزه امام علی علیه السلام به ویژه دکتر صلاحی و دکتر عبد الحسینی و مسئولین خود موزه نهایت سپاس راداشته باشم که با صعه صدر نهایت همکاری را داشتند و بدون هیچگونه چشم داشتی این فضا را در اختیار ما قرار دادند .
...........
-قرار بود پکیج های آموزشی این کارگاه ها در اسفند ماه 94 در اختیار علاقمندان قرار گیرد ولی صورت نگرفت چرا ؟
*آخرین باری که با سازمان صحبت کردم گفتند در حال گلچین کردن آیتم های مهم هر سخنرانی است و نیازی نیست هر جلسه یک سی دی داشته باشد که هزینه اش هم بالا باشد و برخی از موارد لزومی ندارد در پکیج باشد و آنها حذف می شوند و در نهایت در یک پکیج سه دی وی دی منتشر خواهد شد ، با قیمت تمام شده و بسیار نازل
..........
- این پکیج ها کی منتشر می شود
*ان شاء الله تا پایان فصل بهار منتشر می شود
.........
- برخی شایعه می کنند که این جلسات موزه امام علی علیه السلام مورد تایید اعضای شورای عالی نبوده است آیا صحت دارد ؟
*نه این حرف صحت ندارد ، چند نفر از اعضای شورا در این کارگاه ها سخنرانی کرده اند و یا حضور داشته اند و این برنامه برای منِ بختیاری که نبوده بلکه عنوان انجمن خوشنویسان زیر تبلیغات آن بوده است ولی چون سیستم اجرایی انجمن مشغلش فراوان بوده به خوبی نتوانسته به بحث تبلیغات آن بپردازد و این نشست ها را بیشتر معرفی کند
و البته شاید نظراتی باشد که در رابطه با بهبودی این نشست ها ارائه شود و مطمئنم اکثریت عزیزان در شورای عالی هم به طور جد علاقمند به توسعه و ارتقای این جلسات هستند
............
-در مراسم یادبود استاد مهدیخانی فرمودید که مسعود مهدیخانی را موج برد ، خیلی ها با کمترین هوش سوار موج خیلی اتفاقات شدند و بهره ها بردند چه به درست و چه به غلط ، بعضی حتی "نامی " شدند ولی مسعود مهدیخانی با تمام هوش سرشار و ذوق فوق العاده اش موج او را برد . . . . آیا عرصه خوشنویسی نیز دارای مافیای قدرت ، شهرت و ثروت می باشد ؟
*مافیای ثروت که معلومه اصلا وجود خارجی ندارد زیرا ما در حد اقلهای مسائل مالی خود فعلا درگیریم و امیدوارم با برنامه های اقتصادی که دوستان اهل اقتصاد برای انجمن طراحی می کنند توفیقاتی حاصل شود ، پس این قضیه منتفی است در انجمن
اما مافیای قدرت : نهاد ما نهاد دمکراتیزه است یعنی هرمی نیست که از بالا یکی دستور دهد همه اطاعت کنند ، شورا را نمایندگان انتخاب می کنند بنا بر این تمرکز قدرت در آن نیست البته شاید میل قدرت نمایی در آن باشد و ممکن است افرادی هم لابی بکنند ، بالاخره به خاطر اینکه بتوانند منویاتشان را پیش ببرند و این به منزله مافیای قدرت نیست به جهت اینکه در بالاترین حدش ممکن است دو سال یکی در شورا بماند یعنی اگر حتی به قدرت هم برسد ولی نهایتا بعد از دو سال می رود ، بدنه دیگر مانند قدیم نیست الان رسانه ها تمرکز قدرت را از هر نهادی میگیرند وای به حال انجمن . بنا بر این این نیز منتفی است .
مافیای شهرت : خب همه میل به شهرت دارند و این طبیعت آدمی است که دوست دارد دیده شود ، هر چه بیشتر بهتر ، کیست که دلش نخواهد عکسش در روزنامه ها باشد ، در تلویزیون باشد ، این میل در همه آدمها هست ، حال گاهی ، برخی در این سالها زیاد دیده شدند آن میل کمتر میشود ، برخی هم کمتر دیده شدند و دوست داشته باشند به انحاء مختلف بروند و لابی کنند تا بیشتر دیده شوند وایرادی بهشان نیست این میل در وجود آدمی هست مشروط بر اینکه از راه های اخلاقی باشد
............
-برای توسعه و تقویت درآمدها و منابع مالی انجمن خوشنویسان و توسعه بحث اقتصاد هنر چه برنامه هایی را پیش رو دارید ؟
* این سوال بسیار سختی است چون ما یک حوزه فرهنگی هنری هستیم که یک رابطه مستقیم دارد به اقتصاد جامعه ، در سال 60 کتاب بنده 4 بار تجدید چاپ می شد ولی الان کتاب بسیار نفیس تر و مدرن تر و با خوشنویسی عیار بالاتر حتی چاپ می شود ، ولی توان خرید در بدنه جامعه وجود ندارد
اگر قبلا خرید و فروش جزو اولویت پنجم و ششم بود الان شده جزو اولویت پانزدهم و این ارتباط نزدیکی دارد به وضعیت عمومی جامعه ولی این هم دلیل نمیشود که ما بنشینیم و ناظر باشیم به این اتفاقات و موظفیم از حداقل امکانات حد اکثر بهره برداری را بکنیم .
خب ما در حوزه نشر می توانیم فعال شویم یک تجربه بسیار خوبی ما در دهه 60 داشتیم بخش مشترکین انجمن که حدود 3300 مشترک داشتیم که وقتی یک کتاب چاپ میشد 3000 تای آن گارانتی بود که از قبل فروخته می شد .
ایجاد ذائقه کنیم در بدنه جامعه که علاقمندان بیشتر رغبت به این عرصه و محصولات هنری این عرصه نشان دهند
در حوزه اسپانسرینگ می توانیم فعال شویم هم ما اسپانسر شویم و عنوان معنوی انجمن ما اسپانسر مراسمی گردد و هم بنگاه های اقتصادی قوی از بانکها و شرکت ها ی بزرگ بیایند و اسپانسر انجمن شوند که در این زمینه خوشبختانه خیلی فعالیت کردیم و قدمهای جدی برداشتیم اما به صحنه عمل هنوز نرسیده اما در مسیر انجام است و قول های بسیار مساعدی داریم .
بتوانیم در چاپ و انتشار کتاب و توزیع وسایل هنری متمرکز شویم مثلا بتوانیم کتب عرصه های دیگر رشته های هنری را نیز در سطح شعب خود در کشور منتشر کنیم که البته قبلا اینکار را میکردیم و حتی می خواستیم بزرگترین ناشر خاور میانه شویم که این اختلافات و اختلاف سلایق فرصت پیدا کرد و تمام فرصتها را در انجمن سوزاند به عبارتی فرصت یافت تا فرصت سوزی کند
در خرید و فروش آثار هنری فعال شویم : از طریق نمایشگاه هایی که بر گزار می کنیم مثلا با مجموعه دارها تعامل کنیم و هم خودمان بلدیم که در این موضوع فعالیت کنیم و بدنه نیز همراه ما است و می تواند مقداری انجمن را یاری کند تا حد اقل های انجمن را تامین کنیم .
ولی در واقع انجمن مجموعه آموزشی است نه بنگاه اقتصادی و توقع زیادی نمیشود از آن داشت اما از امکانات بالقوه می باید استفاده کنیم
..........
-انجمن خوشنویسان منابع مالی خود را چگونه تامین می کند ؟
* فعلا متاسفانه 95 درصد از طریق شهریه ها و حق آزمونها و ....
...........
- چرا باید یک مجموعه به این وسعت پس از این همه قدمت هنوز جیره خوار شعب شهرستانی و هنرجویان بی بضاعت باشد و نگاهش به هزینه های آزمون هنرجویان شهرستانی باشد و مانند سایر نهادها بسته های حمایتی و مادی برای شعب زیر دست خود ندارد تا در قبال آن بتواند شرح فعالیت طلب نماید .
*در وحله اول ما یک بنگاه آموزشی هستیم بنا بر این از طریق شهریه اموراتش خواهد گذشت بنا بر این کسانی که بهرمند هستند از امورات انجمن می باید قدر السهمشان را بپردازند و این طبیعی است ، ولی الان ایراد اینجاست که ما منبع درآمد دیگری نداریم که اگر منبعی دیگر داشته باشیم می توانیم مقداری این را تعدیل کنیم و این تعامل به طور طبیعی می باید وجود داشته باشد که ما بتوانیم به ازای سهمی که از شعب میگیریم به آنها بازدهی آموزشی و سرویس عمومی تشکیلاتی دهیم
تاسف من در این است الان عمده درامد انجمن متمرکز بر این است ، و ماهیت این موضوع را زیر سوال نمیبرم بلکه می گویم باید از جاهای دیگر هم درآمد داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را مقداری تعدیل کنیم و آنها موظفند در مقابل خدماتی که دفتر مرکزی بهشان میدهد ارزش آن را به عنوان مادی پرداخت نمایند
بله یک شعبی هستند که بسیار ضعیفند و با مشکلات فراوان چراغ آن شعبه را روشن نگاه داشته اند که من از همین جا درود میفرستم به این دوستان که در سخت ترین شرایط این کلاسها را برقرار نگاه داشتند و حتی از جیب خودشان نیز خرج کرده اند و این ارزشمند است که هنر خوشنویسی به خاطر ماهیت خوبش چنین افرادی را در بین خود پرورده است و خیلی جاها هم دیده نمی شوند
ما موظفیم از این پول با دقت زیاد پاسداری کنیم ، خوب خرجش کنیم و به نفع بدنه انجمن و اهداف آن خرجش کنیم و شورای عالی می باید دنبال این باشد که بتواند راهکاری را بیابد که از حجم فشار به شعب انجمن کاسته شود و حد اقل در مقابل پولی که از ایشان میگیریم سرویس بهتری به ایشان بدهیم .
...........
-طبق نظر شما "هر کس در انجمن برای آموزشی که می بیند می باید هزینه پرداخت کند" اما در یک مقایسه اجمالی با آموزشگاه های هر چند خصوصی در شهرهای مختلف "در هر رشته ای" داشته باشیم ملاحظه می شود که مدارک آنها از مدارک انجمن خوشنویسان معتبر تر است و نهادها برای آن ارزش بیشتری قائل هستند و بالاتر اینکه در خود انجمن نیز مدارک از آن ارزشی که ما مد نظرمان است ، برخوردار نیست و این یک معضل است که هنرمندان ما ، هم برای آموزش هزینه پرداخت می کنند، هم برای آزمون آن و هم برادر دریافت مدرک آن ، یعنی در سه مرحل هزینه واریز می کنند اما مدرکشان از اعتبار چندانی برخوردار نیست اگر امکان دارد بفرمایید کارت عضویت انجمن و یا مدارک اعطایی آن در سطح کشور و انجمن چه مزایایی را دارد ؟
خب چاپ هر کدام از اینها هزینه ای دارد و آن چیزی که در شورا تصویب شد نزدیک به همان هزینه از اعضا پول میگیریم و وجه معنوی آن را نمیگیریم من در اینها با فرمایش شما چندان موافق نیستم که مراکز دیگر مدارکشان از ارزش بیشتری برخوردار است ارزش معنوی مدرک انجمن ، خیلی بیشتر است، حال اگر جایی این مدارک ارزشی ندارد و یا با انها استخدام نمی کنند باید گردن آنها را گرفت ولی هنوز مدرک انجمن و شانیت آن در صدر است ، متاسفانه قشری که با انجمن در ارتباطند قشر متوسطین جامعه هستند و چون این هنر، هنر ریاضتی و زحمتی است که طرف باید عشق بگذارد و عاشق باشد با این هنر ، عاشقی هم پول پشتش نیست و گاها 200 و یا 100 و یا 50 و حتی 20 هزار تومان برای برخی ، یک معضل سنگینی است و این جای تاسف دارد و این نه تقصیر انجمن است و نه عضو انجمن ، بلکه تقصیر کلیت جامعه است که در بستر هنر، یک حجم مالی خوبی در جریان نیست که هنرمند فارغ البال باشد که مثلا اگر انجمن یک ریال از کسی می خواهد بگیرد ، هنرمند بدهد زیرا خواهددانست که در جای دیگر می تواند این در امد را داشته باشد ، چرخه اقتصاد هنر در این مملکت لنگ است خب فشارش به قشر ضعیف هنرمند جامعه میاید
تا جایی که من در جریانم انجمن برای هزینه ها ، حد اقل ممکن را درخواست می کند
........
-آیا در حال حاضر مدارک و یا کارت عضویت انجمن خوشنویسان در نهاد و یا ارگان و اداره ای معتبر می باشد و یا بگونه ای دیگر آیا برای این مدارک در قوانین انجمن مزایایی پیش بینی شده است ؟
*در این مدت برخی دوستان در رابطه با این موضوع با من صحبت کردند و من با دو نهاد بسیار مهم تماس گرفتم که اعضای ما که دارای کارت عضویت هستند از طریق شما از چه مزایایی می توانند بهرمند گردند و پاسخ دادند : که خود اعضای ما هم کارت این نهادها را دارند و جایی می روند و نشان می دهند کسی به ایشان محل نمی گذارد و ارزش اجرای قانونی و مالی ندارد وای بحال شما دیگر
مسئله دیگری هم که هست کنترل اصالت بسیار مهم است که اگر جایی کارتی ارائه میگردد بتوانند تایید صلاحیت کند و این برای ما تعریف نشده است و هر کس می تواند آن را چاپ کند
بنا براین اقدام کردیم ولی در واقع گفته اند که از لحاظ اجرایی حاصلی در بر نخواهد داشت و ارزش پیگیری چندانی در ارگان های دیگر ندارد ولی باز پیگیریم که ببینیم در مجموعه خودمان چه مزایایی را می توانیم برای دارندکان این مدارک و کارت ها قرار دهیم
.........
-شیوه ی تقسیم مسئولیت در شورایعالی چگونه است
*اگر طبق تعریف اساسنامه ای باشد ما چندین حوزه فعالیتی داریم : حوزه انتشارات ، پژوهش ، نمایشگاهی و حوزه روابط عمومی ، دوستان بر حسب علایقی که دارند در حوزه های مختلف ، مسئولیتی را پذیرفته اند و کمیته ها، بازوان مشورتی اینها می شوند مثلا مسئول شورا در بخش انتشارات می آید در کمیته بانوان عضو می شود و آنها به ایشان کمک فکری می دهند و مشاوره می دهند و خروجی آن می آید شورای عالی ، سیسم اینگونه است ، ولی خب چون در حوزه اجرایی مسئولین مشخصی نداریم و مدیریت نداریم و کارمندان کارها را صورت می دهند و سازمان یافته نیست لذا این ارتباط تشکیلاتی ، گسسته است و ایده می آید در شورا مطرح می شود و مصوبه می شود و به بدنه انجمن داده می شود برای اجرا
.............
-شما بحث کارگروههای تخصصی را مطرح کردید« کمیته آموزش ، کمیته انتشارات ، کمیته نمایشگاه ها و جشنواره ، کمیته بانوان ، کمیته تحقیق و پژوهش ، کمیته استانها ، کمیته خطوط نسخ و ثلث ، کمیته نقاشیخط و طراحی حروف ، کمیته مالی اداری ، کمیته روابط عمومی و بین الملل ، کمیته حقوقی ، کمیته خط تحریری ، کمیته کارشناسان خبره آثار خوشنویسی ، کمیته نستعلیق و شکسته ، کمیته امتحانات » چه اقداماتی تا این لحظه شده و به این هم واقفید که برای جذب نخبه ها و افراد شاخص و صاحب فکر می باید از ایشان دعوت به عمل آورد و از طریق فراخوان هیچگاه قادر به جذب ایشان نخواهیم بود در این زمینه چه کردید ؟
*عملا ما دربدنه انجمن نخبه و صاحب فکر زیاد داریم و سرمایه اصلی انجمن همین ها است که هم خوشنویس و هنرمندند و هم صاحب ایده و فکر و تنها راهی که می توانست ایشان را جذب انجمن کند همین کمیته ها بود که هر کس بنا بر علاقه و تخصص خود در آن کمیته مربوطه عضو شود و آن کمیته فعال شود ، خب ما با درک این موضوع 15 کمیته تعریف کردیم با اسامی مختلف و طی بیانیه ها درخواست کردیم که دوستان به عضویت آن در ایند و در حال ثبت نام هستند و برخی از کمیته ها نشست ها و جلسات اولیه نیز داشته اند ولی همانطور که گفتید خیلی از اشخاص که دور از تشکیلات انجمن هستند ممکن است این بیانیه ها را ندیده باشند
ما در این راستا باید دو کار انجام دهیم :
1- می باید ما برویم سراغ این نخبگان و مسئولی که به عنوان روابط عمومی انجمن قرار میگیرد و مستقر شد با این نخبگان تماس بگیرد و از طرق مختلف " مکتوب ، دعوتنامه و ... " از ایشان دعوت کند
2-حجم تبلیغات معرفی کمیته ها را باید بالا ببریم ، ما سایتی داریم که در حال فعال شدن است و از سایتهای دیگر و روزنامه ها و رسانه ها نیز می شود برای این موضوع بهره برد و همچنین از سایت جنابعالی که همیشه به ما کمک کرده اید می توانیم کمک بگیریم و از شبکه های اجتماعی نیز می شود برای معرفی بهتر این کمیته ها بهره برد
اگر این کمیته های به فعالیت برسد می تواند کوه را از جای بکند .
..........
-شورای عالی برای حمایت از خوشنویسان کشور از قبیل بیمه و اشتغال و مسکن و چاپ آثار و برگزاری نمایشگاه چه برنامه ای دارد؟
* نمایشگاه های استانی که ما پیش بینی کردیم در همین زمینه تعریف شده است هنرمندان سراسر کشور به طور مستقیم با نظارت انجمن و همکاری خودشان می توانند یک نمایشگاه پخته و آبرومندی در سطح شهر تهران برگزار کنند
فکر دیگر اینکه تصمیم داریم طبقه اول ساختمان خیابان خارک را به یک گالری تبدیل کنیم و برآورد هزینه نیز شده و هزینه ای بالا میطلبد اما ما مصمم به اجرای این طرح هستیم و این گالری فقط در اختیار خوشنویسان کشور خواهد بود.
الان اعلام می کنم که هر خوشنویسی از سراسرکشور که علاقمند است در هر یک از فرهنگسراهای تهران نمایشگاه برگزار کند می تواند با هماهنگی با کمیته انتشارات انجمن و هماهنگی خود بنده در هر کجا که تمایل داشت برایش نمایشگاه برگزار می کنیم .
چند مورد در این چند مدت نیز صورت گرفت ولی ما اعلام نکردیم که با هماهنگی ما برگزار گردیده است .
در نگارخانه ساختمان دزاشیب تهران نیز طبق قرارداد انجمن سالی دو مرتبه قرار است به مدت 10 روز در اختیار انجمن قرار گیرد که سعی می کنیم آن نمایشگاه گزیده ای از خوشنویسان برتر کشور باشد .
در زمینه های دیگر نیز استاد محمدی تبار نیز یک طرحی را با عنوان " صندوق تعاون " در شورا آوردند و چندین بار نیز این طرح را در جلسات متعدد مطرح کردند، منتها لازم است این طرح بیشتر کارشناسی شود تا خدای نا کرده بعد از یک سال به مشکلی نخوریم و سپس اجرایی شود
در زمینه بیمه نیز : بخش مدرسین و کارمندان بالالزام می باید بیمه شوند و وظیفه ماست که بیمه کنیم و بیمه هنرمندان وزارت ارشاد نیز در همین راستا است که مدتی است به خاطر مشکلات مالی شاید به راحتی کسی را بیمه نکنند و در انجمن نیز یکی دو بار بحثش پیش آمده اما به خاطر مشکلات فراوان این طرح زمین مانده ، ولی چون شما مطرح کردید حتما جزو اولین مباحث جلسه بعدی شورای عالی قرار خواهم داد تا در این حوزه نیز انجمن بیشتر فعال شود تا مدرسینی که در انجمن بیمه نیستند بتوانند از این حق بیمه استفاده کنند .
..........
-آیا شورای عالی برای تقویت شعب بخصوص نوع اول و یا مراکز استانها برنامه ای تدوین کرده است ؟
* در این راستا چندین جلسه ، صحبتهایی صورت گرفته ، اخیرا یکی از اعضای شورای عالی طرحی را پیشنهاد کردند که خوشبختانه مصوب گردید و دوره مقدماتی و متوسط و خوش برگزاری امتحانات و تصحیحش بر عهده مراکز استان گذاشته شد البته به صورت آزمایشی که ببینیم چگونه پاسخ خواهیم گرفت
البته انتخاب مصححینش بر عهده شورای عالی خواهد بود به طور مثال یک مصحح از تهران خواهد بود و چند مصحح از خود آن منطقه
به عنوان اولین قدم ، این آزمون و تصحیح آن به صورت آزمایشی برگزار خواهد شد که امیدوارم خوب برگزار شود تا الی الابد این قاعده بر قرار بماند
...............
-انجمن خوشنویسان ایران در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل چه برنامه ای برای تولیدات هنری دارد؟
* ما چندین کتاب را در طرح و برنامه چاپ داریم مانند مجموعه آثار خوشنویسان کشور ، مرقع رنگین " که قرار است از مجموعه داران دعوت کنیم بیایند و در این کار مشارکت داشته باشند "
نکته مهم این است که ما طرح و برنامه مان را به صحنه عمل بیاوریم و این فقط با خواسته من و اعضای شورا حاصل نمی شود ، ما باید برنامه ریزی کنیم و تیم قوی بیاوریم تا اجرا کنند یعنی اگر ما تیم اجرایی قوی برای چاپ کتب نگذاریم در حد آرزو می ماند
قصد تعریف از خود نیست ، قبل ها مثلا ما یک تصمیمی می گیرفتیم و می گفتند مثلا کلیات سعدی را می خواهیم چاپ کنیم ، کی چاپ کنه ؟ من اعلام آمادگی میکردم و به بنده می سپردند و وقت می گذاشتیم و سر موقع انجام می شد ، مسئول تعیین می شد و نه مسئولی که فقط علاقمند باشد، بلکه مسئول کار بلد قرار میدادیم و الان نیز اگر درست برنامه ریزی کنیم و مسئول کار بلدی را برای این حوزه ها تعریف کنیم کار تحقق پیدا می کند که هم اقدام را صورت دادیم که همان فکرش است و هم عمل کردیم .
..........
-مشکلی که در برخی از شعب انجمن سراسر کشور است این است که چرا هنوز مدرسین انجمن درجه بندی و طبقه بندی کیفیتی نشده اند؟؟؟ و همه بطور یکسان برچسب مدرس انجمن دارند و برخی در سطح خود استاد بختیاری و استاد قربانی و امثالهم هستند و برخی دیگر از خود هنرجویان هم سطحشون پایین تره ولی هر دو برچسب مدرس را دارند ؟
*خیلی سوال خوبی است ما در حوزه استادی همین کار را کردیم یعنی استادها طبقه بندی می شوند بر حسب ، سابقه ، تحصیلات ، آثار منتشره ، سخنرانی ، مقالات و هر کس به اندازه سهم خودش محاسبه می شود
طبقه بندی خیلی خوبی شده که اعلام می شود
برای مدرسین نیزهمین کار را می کنیم یک طرح کلی دادم خدمت دوستان که البته بسیار سهل و ممتنع است زیرا هیچ کس اعتقادی ندارد درجه دو است و همه متوقعند درجه یک هستند حالا ما باید ثابت کنیم که درجه سه است و این مستلزم آیتم های قانونی است نه نظری و شخصی
به یک پیشکسوتی که سالها زحمت کشیده نمی شود گفت شما درجه دو هستید یا درجه سه ، یعنی در عین حال بسیار سخت است ، چون ما یک مسیری را در این سالها رفته ایم و یکسری توهمات را کاشته ایم و خیلی ها راجع به خودشان متوهمند و جمع و جور کردن این ماجرا بسیار مشکل است
ولی ما موظفیم این طبقه بندی را انجام دهیم و ناچاریم به سمت انجامش برویم که آن کسی که شاخص تر است خب باید مشخص شود شاخص تراست و آن کسی که مقداری ضعیفتر است منظور ما این نیست کوچکش کرده باشیم ولی اندازه او همین است و این در همه جای دنیا بدین صورت است و در دانشگاه هم همین است شما استاد یارهستید ، شما استاد تمامید ، شما مشاورید ، شما معاونید و . . . . و این رنکینگ ها همه جای دنیا هست و انجمن طبیعی است که می باید داشته باشد ولی کاری نیست که یک شبه یا یک ماهه و دوماهه باشد و مقداری زمان می برد .
..........
-چرا برخی از شعب از قوانین انجمن تبعیت نمی کنند و هیچ ناظر و مسئولی حق رسیدگی به آن را ندارد مثلا برخی شعب حدود 9 سال است که انتخابات برگزار نکرده اند و . . . .
* ما کمی و کاستیهایی در این سالها داشته ایم مثل عدم نظارت ، تک روی بعضی از شعب و همه هم زحمت کشیده اند مثلا آن کسی که تک روی کرده نمی خواسته اموال آنجا را بالا بکشد دلش می خواسته برنامه خودش را پیش ببرد و این نیست که محکوم باشند که چرا تک روی کرده اند ولی وقتی تشکیلات میگیم و نام انجمن را می بریم ساز و کار و قاعده میگوییم ، می باید همه اینها نظارت شود که طبق منویات عمومی ان تشکیلات حرکت کنند و واقعا دراین مسیر در حال حرکتیم و خیلی از شعبی که اخیرا انتخابات کرده اند روی نظم و قرار آمده اند ، برخی از شعبی که متخلف و مقصر بودند مسئولینش کنار گذاشته شدند و با انتخاب خود اعضای آن شعبه افراد جدیدی جایگزین گردیدند .
الحمد لله همه شعب سامان یافته اند و یکی دو شعبه هستند که نا فرمانی میکردند چه با ما بودند و چه با سمت دیگر، که با آنها نیز در حال تعامل هستیم تا به قرار قطعی برسند و از این دوره به بعد شامل نافرمانی شعبه ای نباشیم .
..........
-برخی از استادان انجمن گلایه مندند که مورد بی مهری و بی احترامی توسط پرسنل و مدیران انجمن قرار گرفته اند برای این موضوع کجا و به چه کسانی می توانند گلایه کرده و درخواست های خود را مطرح نمایند
*اگر همچنین اتفاقی افتاده من همینجا صمیمانه با تمام وجودم از طرف انجمن از ایشان پوزش می خواهم چون انجمن، انجمن هنرمندان خوشنویس است و محیط فرهنگی است و می باید همیشه کلمات مهربانانه جاری باشد و اگر خلاف این بوده نقص ماست و امیدواریم در شکلی قرار بگیریم که کسی اگر زنگ می زند به انجمن به خانه دلش زنگ بزند، انجمن کعبه عاکفان خط است و جای مهر و دوستی است و ما موظفیم حتی پائین ترین هنرجوی انجمن زنگ می زند به عنوان یک عضو محترم فرهنگی به ایشان نگاه کنیم و هر سوالی دارد با سعه صدر پاسخ گوییم .
..........
-در حال حاضر اختلافات پایان یافته و یک انجمن در راس کار قرار گرفته آیا شورای عالی مدارکی از قبیل دوره های خوشنویسی و یا استادی که انجمن خوشنویسان دیگر اعطا کرده اند را تایید می کند؟
* این تصمیم را شورای تشخیص انجمن خوشنویسان میگیرد ومن چون در همه جلسات آن بودم تصمیم بر این شد که کلیه استادی داده شده پذیرفته شود و همه مدارک داده شده نیز پذیرفته می شود
..........
-در درگیری های مختلف انجمن برخی از شهرها دارای دو شعبه انجمن خوشنویسان بوده و در حال حاضر به یکی تبدیل شده اند آیا مسئولان و یا مدیرانی که از آن انجمن سابق حکم و یا سمتی داشته اند مورد تایید شما می باشد ؟
* در حال حاضر ما هیچ شعبه ای نداریم که رسما از ما حکم نداشته باشد و یا از قبل حکم داشته باشند
.......
-تکلیف انجمن تهران و شعبه شمیرانات و شهر ری نیز به طور خاص سوال شده که چه شد و آیا برنامه های اجرایی و تدریسی آنها کما فی السابق مورد تایید شورای عالی می باشد و از طرف شما حکم دارند ؟
* بله حکم دارند و ممکن است دلشان با ما نباشد اما حکمشان را از ما گرفته اند و هیچ مشکلی نیست .
.......
-سوالی که شده این است در حال حاضر که رسما انجمن خوشنویسان شعبه شمیرانات در خیابان شهید کریمی ، خیابان سلیمی قرار دارد و با مدیریت جناب استاد رسول مرادی فعالیت می کند ، آن شعبه دیگری که تحت همین عنوان در اختیاریه فعالیت می کرد چه خواهد شد و تکلیفش چیست ؟
* قرار بر این شده که دوستانی که در آنجا هستند به عنوان یک شعبه مجزا انتخابات مجدد برگزار کنند و مسئول شعبه را انتخاب کنند و جلساتی هم گذاشتیم که دوستان تشریف بیاورند و صحبت کنیم که هنوز موفق به برگزاری جلسه نشدیم و دوبار هم درخواست جلسه کردیم که هنوز برگزار نشده .
........
- سال گذشته چند شعبه در در شهر تهران افتتاح شد ، آیا همچنان این روال ادامه می یابد و شعب اضافه میگردد در شهر تهران ؟
*من طرح دیگری دارم که نمی توانم بیان کنم اما نظرم این است که هر چه تعداد شعب افزایش یابد به نفع خوشنویسی است بالاخص در این دوره که برنامه ما افزایش سی درصدی هنرجویان هنر خوشنویسی است بالطبع می باید برایشان فضا تهیه دیده شود چه در فرهنگسراها و چه در شعباتی که ایجاد می شود و البته شعبه فقط در محدوده فرمانداری مستقل می باشد و اگر در فضاهای اطراف آن باشد به عنوان واحد آن شعبه مطرح می شوند
و چه شعبه و چه واحد هر چقدر که بخواهد افزایش یابد ما با آغوش باز استقبال می کنیم مشروط بر اینکه ساز و کار خوبی داشته باشند
...........
-مثلا ما در خیابان شهید سلیمی در شمیرانات ، قیطریه ، اختیاریه ، فرهنگسرای ابن سینا ، میدان قدس " تجریش" یک شعبه انجمن خوشنویسان داریم ، اینها نزدیک به هم هستند و باعث تضعیف هم نمی شوند ؟
* طبیعی است که برخی از شعبی که در جای خیلی شیکی هستند روی تعداد هنرجویان کلاسهای اطرافشان اثر می گذارد و این یک واقعیت است ولی ما دنبال یک تعدیلی روی این ماجرا هم هستیم که شعبی که در نزدیکی هم هستند آن شعبه ای که مقداری از لحاظ موقعیت فضایی ضعیف تر هستند را تقویت نماییم ، نه اینکه شعبه بزرگتر را ضعیف کنیم، بلکه با تبلیغات بیشتر آنها را هم حمایت کنیم
.........
-مدرسانی که تحت لوای آن انجمن خوشنویسان سابق با مدیریت اجرایی جناب آقای ملکی پور در سراسر کشور مشغول تدریس بودند آیا همچنان می توانند به تدریس خود ادامه دهند و مورد بی مهری قرار نگیرند و به نوعی دارای امنیت شغلی می باشند ؟
* هر کسی که در این حوزه فعالیت می کند عضو انجمن است و عزیز ما هستند و اولین وظیفه ما احترام به ایشان است ولی وقتی کلاسها قرار است که گسترش یابد در برخی موارد لازم است کلاسها اضافه شوند و مدرس جدید بگیریم وما سعی می کنیم با حفظ این عزیزان کلاسهایمان را توسعه دهیم و کسی از انجمن حذف نمی شود ، نه اینکه بخواهم شعار دهم بلکه اصلا بنای حذف کسی را مطلقا نداریم
من به شدت مقابل این قضیه ایستادم که اگر کسی با من موافق نیست ، می باید حذف شود و این تفکر که اگر کسی سلیقه اش با من نمی خواند از انجمن باید حذف شود چرا که این نوع تفکر برای انجمن سم است و چقدر ما از این قضیه در این سالها صدمه خوردیم ، حتی ممکن است آدمی هم که برقراره به هر طریقی صد در صد مورد تایید من و دوستان من نباشد ولی ما وظیفه داریم حفظش کنیم هم وظیفه تشکیلاتی و هم وظیفه عرفی ما است
..........
-درباره افراد موثر در رابطه با انجمن خوشنویسان سابق که منحل گردید به طور خاص برای شخص آقای ملکی پور چه تصمیماتی اخذ شده و نظر و تصمیم شورای عالی برای خود جناب ملکی پور در حال حاضر چه میباشد ؟
* ما چندین جلسه در شورا پیرامون این قضیه صحبت کردیم و آقای ملکی پور به عنوان مسئول بخش آموزش انجمن استخدام شدند و در حال حاضر کارمند انجمن هستند و پیرامون این بسیار صحبت کردیم برخی قائل بودند که ایشان اخراج شود ، برخی میگفتند حفظش کنیم البته به دلایلی ،فعلا برای تعیین تکلیف نهایی به ایشان مرخصی داده اند و مجدد این مرخصی تمدید شده تا یک تصمیم قاطعی برای ایشان گرفته شود
..........
این مصاحبه ادامه دارد
.......
....
جهت مطاله این مصاحبه به صورت کامل و بخشهای دیگر آن با استاد دکتر جواد بختیاری که به صورت اختصاصی توسط سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " گرفته شده است ، روی تصویر زیر کلیک نمایید
........
........
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمایید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید