گزارشی از برگزاری نشست تخصصی آداب قطعه نویسی در خوشنویسی در خانه هنرمندان
با حضور استاد جواد بختیاری
.........................................................................................................
...........................................................................................................
نشست تخصصی آداب قطعه نویسی در خوشنویسی 12 دی ماه از ساعت 17 الی 19 در سالن ناصری خانه هنرمندان تهران با حضور استاد بختیاری به عنوان سخنران و تعداد زیادی از مشتاقان ایشان برگزار شد.
در این جلسه تعداد زیادی از مشتاقان استاد بختیاری یک ساعت قبل از شروع نشست در خانه هنرمندان حضور یافتند که بیش از 60 در صد این افراد از شهرستان ها ثبت نام کرده بودند.
خوشنویسانی ازشهرستانهایی دور و نزدیک که بعد مسافت را در اولین ماه زمستان به جان خریده تا در یک جلسه هنری آن هم در دل پایتخت حضور داشته باشند. حضور این هنرمندان از: لار، همدان،گیلان، اراک، یزد، اصفهان، شیراز و... جالب توجه بود و صد البته قابل تقدیر.
برای آنها نه مسافت مهم بود و نه سرمای زمستان. همین که در کنار استاد محبوب خود در یک فضای فرهنگی هنری جمع شده بودند و راجع به قطعه نویسی در خوشنویسی به سخنان استاد گوش می کردند کافی بود.
استاد بختیاری در این نشست با تشکر از شرکت کنندگان در باره قطعه نویسی گفت: به چیدمان کلمات کنار همدیگر در خوشنویسی قطعه نویسی می گویند.
وی افزود: قطعه نویسی یکی از غنی ترین و مشخص ترین جلوه های خط خوشنویسی که در قالب های معمول چلیپا، کتابت، کتیبه و غیره... ظهور و بروز پیدا می کند.
استاد بختیاری در ادامه صحبت های خود افزود: نگاه مبانی بینی به قطعه نویسی نزد اکثر خوشنویسان کم است. وی ادامه داد وقتی می گوییم چیدمان در قطعه نویسی با دو عنصر سایه و روشن روبرو هستیم ضمن اینکه در قطعه نویسی سه فاکتور خیلی مهم وجود دارد که عبارتند از : 1- ارتباط مرئی و نامرئی بین عناصر تشکیل دهنده آن قطعه 2- نحوه تقسیم فضا در یک کار خوشنویسی و 3- مقایسه.
دکتر بختیاری ادامه داد: این سه عنصر در خلق یک اثر هنری ماندگار نقش مهمی را ایفا می کنند که اگر به یکی از این موارد اهمیت نداده یا کمتر اهمیت بدهیم نتیجه خوبی پس از خلق آثر نخواهیم گرفت.
وی افزود: در قطعه نویسی خوشنویس با استفاده از اشعار ، متون یا قطعات ادبی مورد نظر خود، در یک قالب تنظیمی و ترکیبی که برخواسته از ذوق و سلیقه است و همچنین شناخت دقیق از اصول زیبایی شناسی خط و خطاطی، آشنایی با ظرفیت های فضا سازی چیدمانِ هماهنگ،ریتمیک،پیوسته،منسجم و داینامیک کلمات کنار هم یک اثر هنری ماندگار را خلق خواهد کرد.
استاد ادامه داد:خط نستعلیق تنها ساخته ی ذهن و دست بشر است که در طول اعصار بر اساس نسبتهای طلائی که معیار اصلی زیبایی شناسی جهان هستی است شکل می گیرد
در این جلسه استاد بصورت تصویری و با استفاده از اسلاید های مختلف تفاوت ها و توضیحات لازم و مفصلی را برای حضار بیان نمودند
شایان ذکر است در این نشست استادالهه خاتمی، شکرریز و جمعی از خوشنویسان مطرح حضور یافتند.
با تشکر از سرکار حانم پگاه فولادی بخاطر ارسال این گزارش
.............................................................................
در ادامه به تصاویری از این نشست توجه فرمائید
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید