استاد غلامرضا راهپیما در گفتوگو با ایکنا:
زمان ثبت جهانی خط نستعلیق فرا رسیده است/ نستعلیق؛ خط کتابت ایران
.......
.......
گروه ادب: یک محقق و استاد کتابت در حوزه خوشنویسی گفت: خط نستعلیق در گذر زمان توانسته از حوزههای سیاسی ایران پا را فراتر نهد و در میان کاتبان آسیای صغیر و شبه قاره حضور و رواج یابد؛ بنابراین میتوان گفت دیگر زمان ثبت جهانی این خط فرا رسیده است.
استاد غلامرضا راهپیما، محقق و استاد خوشنویسی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه خط نستعلیق در گذر زمان توانسته از حوزههای سیاسی ایران پا را فراتر نهد و در میان کاتبان آسیای صغیر و شبه قاره حضور و رواج یابد، بنابراین میتوان گفت دیگر زمان ثبت جهانی این خط فرا رسیده است، تاکید کرد: خط به عنوان بهترین راه انتقال اندیشه و فهم آدمی از دیرباز مورد توجه بشر بوده است و میتوان گفت یکی از بهترین و شگرفترین راههای ارتباطی میان آدمیان در طول تاریخ به شمار میآید و خوشنویسی همواره به عنوان تجلیگاه معنویت انسان مطرح بوده و است؛ چراکه پاکی نوشتار از چشمه پاکی قلب به بیرون میتراود و تاریخ خوشنویسی در جهان اسلام با نوشتن نص قرآن کریم به خط، منضبط شد و بر اوراق دفتر گیتی آغاز شد و جاودانه ماند.
راهپیما با بیان اینکه ایرانیان از دیرباز در این تمدن کهن با اشتیاق و خلاقیت تمام در حوزه خط و کتابت توانستند زیباترین جلوههای هنری و بصری را در حوزه کتابت و کتابآرایی بیافرینند، گفت: یکی از شگفتآورترین آن جلوههای بصری «خط نستعلیق» بوده است.
این محقق توضیح داد: پس از آن که نیاکان با تدبیر ما در حوزه خط و کتابت «خط تعلیق» را به عنوان اولین خط ایرانی برگزیدند و آن را به عنوان خط دیوانسالار در حوزه کتابت اسناد ملی و احکام و فرامین در دورههای مختلف به کار بردند، این شایستگی و لیاقت را در حوزه هنرهای تجسمی و زیباییشناسی خطوط از خود بروز داده و از تلفیق و آمیزش «خط نسخ» و «خط تعلیق»، «خط نستعلیق» را به عنوان عروس خطوط ایران برگزیدند.
خط نستعلیق شناسه و نماد هنر ایرانی است
این استاد کتابت با بیان اینکه خط نستعلیق شناسه و نماد هنر ایرانی است، ادامه داد: این خط که به اعتبار تناسب دقیق در دور و سطح آن و نیز به لحاظ زیباییشناسی عروس خطوط ایرانی و اسلامی و زاده و دستپرورده ایرانیان است و ایرانشهری محسوب میشود، با توجه به ارزشهای عرفانی و ادبی ایرانیان و ایرانشهریان و بر پایه تهذیب و رفع دشواریها و ناهماهنگیهای خط نسخ و تعلیق به وجود آمد، به طوریکه نخست آن را نسخ تعلیق نام نهادند و سپس شکل کوتاه و مخفف کلمه مزبور را به عنوان «نستعلیق» برگزیدند.
وی گفت: پیدایش خط نستعلیق را میتوان به دو دوره تقسیم کرد؛ دوره نخست که از واپسین سالهای سده هفتم آغاز میشود و تا سال 800 هجری قمری ادامه مییابد که در این دوره عدهای از کاتبان برخی از نگارشهای فارسی را به خطی آمیخته از نسخ و تعلیق و بعضاً نستعلیق کامل کتابت کردهاند و دوره دوم که از سال 800 هجری قمری آغاز میشود و مفردات و مرکبات نستعلیق به دور و سطح قطعی و مناسب نوشته شده و جمیع صفات زیباییشناسی خط در کرسی، تناسب و اندام کلمات و نیز صفا و شأن را متوجه خود قرار داده است و استادان بسیار بزرگی همچون میرعلی هروی، فتحالله سبزواری، مجنون رفیقی هروی، باباشاه اصفهانی و سلطانعلی مشهدی و ... در زمینه قواعد و اصول در مفردات و ترکیبات نستعلیق، رسالههای محققانه و علمی فراوانی را فراهم آوردند تا اینکه این خط توانست از حوزههای سیاسی ایران پا را فراتر نهد و در میان کاتبان آسیای صغیر و شبهقاره حضور و رواج یابد و بنا به مقتضیات جغرافیایی گوناگون، گونههایی از خط نستعلیق به شیوههای هندی و ترکی نیز ایجاد شود و این گونه بود که خط نستعلیق پهنههای جغرافیایی مرزهای ایران را در گذشته نیز درنوردیده است.
استاد راهپیما تاکید کرد: امیدواریم که با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید و با همت انجمن خوشنویسان ایران و استادان برجسته خوشنویسی کشور به ویژه استاد غلامحسین امیرخانی خط نستعلیق بتواند جایگاه اصلی خویش را به عنان یکی از زیباترین جلوههای بصری در حوزه هنرهای تجسمی جهان بیابد و خوش بدرخشد؛ چراکه خط و زبان فارسی دو ودیعه الهی هستند که خداوند سبحان در جهت ارتباط و انتقال اندیشه به ما عطا کرده است تا آنکه بتوانیم به بهترین وجه ممکن خط و زبان خویش را به جهانیان معرفی و در راستای کتابت و کتابآرایی ایران نقش اصلی خویش را در جهان ایفا کنیم.
.......
منبع : سایت ایکنا
.......
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید