گزارشی تصویری از مراسم گشایش نمایشگاه افسون رنگ و خط حمید رضا علیخانی
با سخنرانی ارزشمند و جذاب استاد ارشد خط شکسته ایران ((استاد یدالله کابلی))
پیرامون خوشنویسی, نقاشیخط و هنرمند این عرصه حمید رضا علیخانی
................................................................................................................................
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران " عزیزی هنر " ؛ نمایشگاه نقاشیخط (( افسون رنگ و خط)) متعلق به هنرمند توانا و خلاق جناب آقای حمید رضا علیخانی در تاریخ 10 تیرماه 1391 گشایش یافت
این مراسم در ساعت 15 بعد از ظهر روز دهم تیرماه گشایش یافت که در اولین لحظات با حضور تنی چند از اساتید و هنرمندان و سایر علاقمندان همراه بود که به بازدید از آثار این هنرمند پرداختند. بعد از گذشت ساعتی با حضور استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی ایران زمین, جناب استاد یدالله کابلی و همچنین اساتید گرانقدر علی اکبر صابونچی, رسول مرادی, مجتبی سبزه, احمد محمد پور و ... تمام حضار به سالن آمفی تئاتر مجموعه دعوت شدند تا ضمن نشست تخصصی پیرامون این برنامه, از سخنان ارزشمند این استاد فرزانه بهره مند گردند.
این نشست در ساعت 16:15 با تلاوت چند کلام از آیت الله مجید آغاز شد.
در ابتدای مراسم سرلشگر حاج حسن خدا بنده لو (رئیس کل احزاب سیاسی کشور) با اشاره به آیه ی شریفه ی:
((وَ إِذَا سأَلَك عِبَادِي عَني فَإِني قَرِيبٌ أُجِيب دَعْوَةَ الدَّاع إِذَا دَعَانِ فَلْيَستَجِيبُوا لي وَ لْيُؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يَرْشدُونَ )) خدمت کلیه ی حضاّر, اساتید و هنرمندان خیر مقدم و خوشامد گویی گفتند.
ایشان در ادامه به زیبائی وجودی انسان به دور از بعد زن یا مرد بودن آن اشاره کرد که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد که از این طریق گریزی به آثار نمایش داده شده ی هنرمند گرامی آقای علیخانی زدند.
پس از سخنان ایشان, استاد ارشد خط شکسته, جناب آقای یدالله کابلی به روی سن آمدند تا حضار از بیانات این بزرگوار بهره مند گردند.
استاد یدالله کابلی در ابتدای سخنان خود بعد از اهدای سلام و آرزوی تندرستی برای حضار به عدم اشتیاق و تمایل به حضورشان در فضاهای فرهنگی و نمایشگاهها پرداختند ولی عنوان کردند که بعضی از چهره ها آنقدر عزیز و ارجمند و نازنین هستند که به پای قدم نه , که به پای سر می آئیم !
.............................................................
.............................................................
ایشان در ادامه ی فرمایشاتشان به سابقه ی پربار و تلاش بسیار هدفمند آقای علیخانی که حتماً تمام کسانی که برای دیدن آثارشان به اینجا آمدند این آشنایی را با ایشان دارند اشاره نمودند.
وی به جهت آغاز سخنان خودکه هنر یک گفتگوی عمیق و ژرف بین یک هنرمند متعهد و صاحب ذوق است که با پیوند عمیقی که با مظهر کلام و مظهر مفهوم و مظهر زیباترین نگاه بشر به اندوخته ی تفکر و مضامین معنوی دارد و این یکی از موهبت هایی است که هنر خوشنویسی همواره به همراه همراه داشته است. و وقتی نگاه می کنیم به این هنر می بینیم که تمام طول تاریخ ضرباهنگ های ارتباطی و عمیق هنرمند متعهد با مفاهیم مورد نظرش را شاهد هستیم.
ایشان با بیان این نکته به نقل از یکی از شاگردانشان به اینکه در خوشنویسی حتی کلمه ای مثل (( مرگ)) را هم بنویسیم باز هم زیباست. چون کلمات هندسه ی زیبا و دلپذیری دارد که تفاوت جزء به جزء آن می باشد که میراث های ارزشمند و کتابهای ایران به آن آراسته شده است. با توجه به این مسأله و حضور هنرمندان نیازی نیست که به دفاع از گذشته تاریخی و پیشینه خوشنویسی بنمائیم که البته یک مروری هم به این مسأله تا حدودی لازم است. چون هر وقت که می خواهیم هنر یک سرزمین یا هنر یک مقطعی خاص را قیاس کنیم باید به ریشه ها و هویت گذشته ی خودش یک نظری داشته باشیم که به هر گوشه ای از این عالم که می رویم , هر نشانه ای از فرهنگ و تمدن و کارنامه ی گذشته ی تابناک این مملکت داشته باشد بطور قطع یقین در رابطه با موضوع خوشنویسی شاهد نمونه ها و عالیترین این آثار هستیم.
ایشان در ادامه به رشد فزاینده ی هنر خوشنویسی در قیاس با سایر هنرهای تجسمی پرداختند که در سه دهه ی گذشته , این هنر تقریبا تمام فضاهای آموزشی را بلعیده و جایی برای سایر هنرها نگذاشته است که این جای بسی خوشحالی و خرسندی است که علیرغم اینکه فضای خوشنویسی ما گرفتار یک آفت مقطعی است ولی به هر حال در کنار این آفت ها و مشکلاتی که امروز دست و پا گیر فضای خوشنویسی مملکت ماست شاهد دلاوری ها و شاهد چهره هایی هستیم که امروز بعنوان چهره های بسیار برجسته و چهره های شاخص و ارزشمند و پشتوانه های امروز هنر محسوب می شوند که جناب استاد علیخانی یکی از آنهاست.
وی به جهت آغاز مقدمه ای برای گذشته ی نقاشیخط با نمایش چند بروشور و کاتالوگ بعنوان نمونه که مربوط به چند دهه ی پیش بود نمودند که بروشور نمایشگاه مرحوم رضا مافی با مقدمه ی میشل تاپیه یکی از آنها بود.
ایشان در ادامه فرمودند که در روند خوشنویسی امروز ما اتفاقات غریبی افتاده است. از نمایشگاههای برون مرزی که به نوعی جلوه های امروزی هنر ما را نشان می دهد تا جلوه ها و شیوه های سنتی که به نوعی حرف خودشان را می زنند و یک اتفاقات بظاهر نا مطلوبی افتاده که امروز فضای هنرهای تجسمی ما در بخش خوشنویسی و نقاشیخط را بلعیده و به نوعی خوشنویسان مطرح و گرانقدر ما که میراث دار سنت هنر خوشنویسی هستند و باید در این زمینه فعالیت کنند بیشتر جذب فعالیت های امروزی در امر خوشنویسی شده اند و به طریقی به شکل حقیقی و کاذب دارند دست و پا می زنند که خودشان را در فراسوی این بعد از فعالیت خوشنویسی قرار دهند که با تکنیک ها و فضاهای کامپیوتری و غیر اصولی و غیر منطقی هست دست می زنند. اما کسانی که یک پای در سنت (سنت به معنای خوشنویسی با تمام عیارها و استانداردهای مقبول خوشنویسی) و یک پای در مدرنیته دارند و کسانی که بتوانند با حفظ اصالت این هنر کارهای مدرن و جدیدی انجام دهند مورد قبول است. چون آنچه که از نقاشیخط در گذشته بر می آید این بود که خط را کپی می کردند و درون آن رنگ قرار می دادند که از عهده ی هر نقاشی بر می آید. حتما کسانی که در دنیای نقاشی دستی توانا دارند, رنگ و کمپوزیسیون و اجرا را خوب می شناسند بطور یقین اگر به دنیای نقاشیخط روی بیاورند از بسیاری از خوشنویسان موفق تر خواهند بود.
وی افزود : اینها را بنده به این دلیل اشاره کردم که جناب علیخانی عزیز, هنرمند واقعاً توانا که از قلم کتابت خفی تا اقلام جلی را به واقع استادانه می نویسند . امروزه معنای واژه ی استادی در همین دوره ی معاصر مخلوط شده و به واقع دوغ و دوشاب یکی شده! که هنرمندانی در طول سه چهار دهه زحمت و تلاش و کوشش و عشق ورزی و رسالت و تمام معیارهایی که برای رسیدن به پختگی و کمال رو دارند طی کردند با یک ارزشیابی دقیق و عمیق از سوی شورای ارزشیابی هنری انجمن مدرک استادی گرفتند که در کنار این قضیه یک جریان دیگری پیش آمد که یک عده ی دیگری را نامزد این کار کردند و به صورت لیستی و بدون ارزشیابی عنوان این مطلب را یدک می کشند. چرا که هیچ مدرک استادی کسی را به این کسوت نرسانده و نداشتن اون مدرک هم کسی رو از کسوت حقیقی و قابلیت هایی که یک نفر با یک عمر دل مشغولی و با یک عشق ورزی به یک جائی رسیده بدون اینکه چشم داشتی داشته باشد این مسیر را طی می کند و بنابر این استاد علیخانی به نظر من در شمار بهترین خوشنویسان معاصر محسوب می شوند که همانطور که عرض کردم ایشان از قلم خفی تا کتابت هایی که نه امروز که حداقل از یک دهه قبل که کار کتابت, دو دانگ, قلم چلیپا و انواع قلم ها را در انواع فرم ها و فضا ها نوشته اند . در سال گذشته بود که یک مجموعه ای از ایشان دیدم که خوشنویسی براشون یک عشقبازی و به اصطلاح تلاشی با بی کوششی ( بی کوششی به معنای کاری که بدون زحمت و زور زدن و تلاش روزمرگی باشد) را واقعا در جان و پوست و گوشت و استخوانشون آمیخته شده و هر قلمی رو که بر می دارند به دلیل اینکه با یک اعتقاد عمیقی به این هنر گره خورده و حاصل کارشان نشان از فرهیختگی و نشان از از پیوند با ذات این هنر است رو در حد اعلای خودش می نویسند.
استاد یدالله کابلی در ادامه افزودند : میدان توانایی هر کسی در یک قلم است یعنی کسی می تواند که کاتب خیلی خوبی باشد که حداقل بیست سال کار کتابت کرده باشد که فقط میدان کارش کتابت بوده. از همین استادان معاصر بنام هستند کسانی که بسیار از نزدیک دیده ام که وقتی کتابت یا قلم دیگری می نوشتند به محض اینکه قلم دیگری دست می گرفتند قادر نبودند بنویسند چون میدان کاریشان یک قلم دیگر بوده است.
بنابر این آرزو می کنم استاد علیخانی عزیز بعنوان یک چهره ی درخشان و یک چهره ای که هنوز و هنوز قابلیت های که به هر حال در دستشون هست رو بیشتر شاهد باشیم و باز به واقع عرض می کنم ایشون قلم کتابت تا کتیبه رو به کمال و با تمام استادی و با اون شأن وصفا و استاندارد مورد انتظار یک هنرمند خوشنویسی هست رو در دستشون شاهد هستیم. بنابراین تعادل و تناسب بخشیدن بین نوشتن برای یک نون به میزان یک صفحه 50*70 یا نوشتن بر روی یک کاغذ 100*70 که مثلا شاهنامه یا... را روی آن می نویسی خیلی معیارهای اجرایی و عملی متفاوت است. بنابراین کسی که بتواند از عهده ی چنین توانایی بر آید مطمئناً جزو کسانی است که جزو نوادر و جزو چهره هایی است که بسیار موفق هستند. بنابر این بنده که امروز سابقه ی طولانی در نمایشگاهها دارم هنوز فرصت نکردم رزومه و کارهای نمایشگاه رو ببینم که اصلا رزومه هم نمی خواهد. بنابر گفته ی حافظ که می فرماید:
بشوی اوراق اگر همدرس مائی که علم عشق در دفتر نباشد
اصلاً نه دفتر می خواهد,نه میزان می خواهد, نه ملاک می خواهد نه رزومه...آفتاب آمد دلیل آفتاب....
شما بروید در یک اتاقکی و اون اتاق رو تمام و کمال قیر اندود کنید, به محض اینکه آفتاب بالا می آید و گرما به اتاقک می زند شما متوجه می شوید که کدام سمت شرق و کدام سمت غرب است و ...
بنابراین من فکر می کنم نیازی به تعریف و توصیف ندارد بنابراین هر آنچه که تعریف و توصیف و هر آنچه شایستگی و بایستگی بوده واقعا بنده در وجود و دست و دل ایشان دیده ام. به واقع تعریفی که از این هنر می شود همین یگانگی دست و دل است. گاهی هستند کسانی که دست خیلی توانائی دارند, مثلا در گذشته اساتید بسیاری بوده اند که دست توانائی داشته اند ولیکن بعضی از خط هاشون مثل حلبی بوده و صاف می نوشتند مثل خیلی ها که الآن صاف می نویسند اما گفتگویی با آدم نمی کند و فقط صاف می نویسند. هنر این صاف نیست. بعضی ها را می بینیم که بسیار آبکی و رنجه می نویسند؛ بنده یادم هست که اواخر عمر استاد سید حسن میرخانی مثل آب مرکب می نوشتند ولی یک جذابیتی در کلماتش بود که آدم را سحر می کرد. بنابر این :
بشوی اوراق اگر همدرس مائی که علم عشق در دفتر نباشد
و بحث, بحث این نیست که ما توانائی دستهای خودمان را قوی کنیم. خیلی ها دستهای قوی ای دارند ولی حس و حال ندارند ولیکن آن معرفت رو ندارند. حرف اصلی را همان مظهر معرفت می زند و آن فقر معرفتی هیچ وقت نمی گذارد انسان به جایگاهی برسد. افلاطون اشاره می کند که هنرمند زمانی می تواند به کمال و معرفت و نبوغ هنری برسد که از مجرای عبودیت گذر نماید. این مجرای عبودیت به نوعی پیوند است با سایه و مظهر حقیقی هنر که خداوند است. بنابر این هستند کسانی که دست توانائی دارند و درون خالی از معرفت و هستند کسانی که درون پری دارند و طراحهای قدرتمندی هستند ولیکن دستی برای اجرا ندارند. بنابراین هنرمند زمانی می تواند به یک یگانگی و موفقیتی برسد که دست و دلش توأمان باشد و به یگانگی برسد که همان وحدت درون و تلاش بیرونی است که هنرمند موفق می شود.
یک اشاره ای بکنم و عرایضم رو با یک قضاوت هنری ختم بکنم؛ 3-4 هفته پیش در منزل هنرمند ارزشمند و گرامی جناب استاد مهدی عتیقی بودیم که یک کار گل و مرغ بود از میرزا کاظم زنبق. بنده دیدم این لقب چه لقب زیبائیست به گفته ی دیگران چون آنقدر این زنبق ها را میرزا کاظم زیبا می کشیده که شبی خواب می بیند در یک حالت موزون با یک حس و حال عجیب صبح سر نماز با خداوند خودش گفتگو می کرده که خدایا تو می دانی! می دانی که بنده دارم جسارت می کنم و می دانی که گلهایی که من می کشم از گلهایی که تو می آفرینی زیبا تر است و این را خودش می دانسته. بنابراین هر انسانی خودش می داند کجاست و چه می کند. به هر حال :
ای خدا این وصل را هجران مکن سر خوشان عشق را نالان مکن
بر درختی کاشیان مرغ تست شاخ مشکن مرغ را پران مکن
ممنونم از همه ی شما و کسانی که امروز حضور فیزیکی ندارند و دوست دار آقای علیخانی هستند. بنده آخر سال با یک چیز وارد سال 91 شدم. یک جورایی فرسوده و خراب و خمیر هستم! ولی یک چیز دلم را گرم کرد؛ خدایا دوست بدار همه ی کسانی که ما را دوست دارند و ما خبر نداریم و گرامی بدار همه ی کسانی را که ما آنها را دوست داریم و آنها خبر ندارند. می ستائیم همه ی کسانی را که به هر حال به ذوق و شوق و هنری شدن آقای علیخانی کمک کردند. از خانواده ی ایشون که خداوند رحمتشون کند و همینطور همه ی کسانی که این شراب مانائی و ماندگاری رو در رگهای این جوان نازنین که به واقع خودشون زیباتر از خطشون هستند رو که می بینیم و امروز حضور ندارند و همشون هم دارند می بینند و خودشان هم می دانند. به هر حال من سپاسگزارم از همه ی شما که حضور عینی دارید. ان شاءالله در نمایشگاه بعدی و کار بعدی شاهد آفرینش ها و تابندگی ها و توفیقات بیشتری از جناب علیخانی باشیم.
بعد از فرمایشات حضرت استاد کابلی که با تشویق ایستاده ی حضار همراه بود جناب آقای علیخانی به نشانه ی احترام و کسوت استاد یدالله کابلی و سایر اساتید از رفتن به روی سن خود داری نمودند و ایشان بابت حضور کلیه اساتید و هنرمندان و دوستانشان تشکر نموده و خیر مقدم گفتند و برای همگی آنها آرزوی سلامت و تندرستی داشتند.
پس از آن کلیه ی افراد به محل گالری بازگشتند تا مجددا از این چشمه ی جوشان این هنرمند بنوشند. این بازدید در روز افتتاحیه تا ساعت 19 به طور مستمر و با حضور پر رنگ بازدیدکنندگان ادامه داشت...
همچنین یادآور می شود این نمایشگاه تا تاریخ 25 تیرماه 1391همه روزه از ساعت 9 صبح الی 19 پذیرای عموم علاقمندان به این هنر خواهد بود.
.................................................................................................................
با تشکر از هنرمند گرامی آقای محمد حسن احمدی به جهت تهیه و تدوبن این گزارش
.................................................................................................................
در ادامه به تصاویری از این نمایشگاه توجه فرمائید
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
جهت مشاهده تصاویر دیل با کیفیت بالا روی آنها کلیک فرمائید
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
...............................................................................
جهت کسب اطلاع از کلاسهای آموزش تخصصی خوشنویسی این هنرمند گرانقدر روی تصویر ذیل کلیک فرمایید
.................................................................................................................
.................................................................................................................
لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را یاری فرمائید
شما نیز می توانید جهت مشاهده مطالبی که مخصوص اعضای ویژه این سایت است به عضویت رسمی این سایت در آمده و از این پست و دیگر پستها و تصاویر محدود شده دیدن فرمایید